Home » Știință » Mutațiile ascunse ale tomatelor scoase la iveală de un nou studiu

Mutațiile ascunse ale tomatelor scoase la iveală de un nou studiu

Credit foto: Pixabay
Publicat: 05.07.2020

Roșiile din prezent prezintă o varietate genetică mult mai mare decât speciile din care provin.

Roșiile sunt unele dintre cele mai cultivate plante, fructele acestora fiind extrem de apreciate și folosite în tradiții culinare din întreaga lume. În urmă cu câteva secole când locuitorii din America de Sud au început domesticirea acestor planete, fructele lor aveau mărimea unei boabe de mazăre. În timp, datorită reproducerii selective tomatele au devenit extrem de diverse, atât ca formă, dar și culoare.

Un studiu recent, în care au fost studiate peste 100 de soiuri de roșii, a încercat să afle modul în care modificările fizice s-au transpus și în schimbări genetice. Cercetătorii au identificat o serie de mutații ascunse care ar putea fi folosite pentru a modifica caracteristici importante ale roșiilor precum culoarea, forma sau mărimea, notează Phys.

Genomul tomatelor

Echipa condusă de către Zachary Lippman, cercetător al Institutului Medical Howard Hughes, SUA, s-a concentrat pe studierea unor mutații importante din genomul tomatelor. Aceste mutații controlează aspecte precum copierea, ștergerea, inserarea sau mutarea secțiunilor lungi de ADN în altă parte a genomului.

Cercetătorii au folosit secvențierea ADN-ului pentru a obține o imagine completă a genomului tomatelor domestice, dar și în cazul rudelor lor sălbatice. De asemenea, oamenii de știință au reușit să afle modul în care secvențele genetice mutate influențează evoluția plantelor.

În total au fost identificate în jur de 200.000 de mutații structurale ale genomului roșiilor, multe dintre acestea controlând modul în care genele funcționează. Un astfel de exemplu este cel al genei care controlează mărimea fructelor produse de către o plantă, care prin creșterea numărului de copii poate face ca o plantă să producă roșii mai mari cu 30%, în comparație cu planetele care au o singură copie.

Dr. Lippman și colaboratorii săi sunt de părere că studiul lor se poate dovedi extrem de relevant din punct de vedere practic. Ei explică faptul că capacitatea de a modifica genomul unei plante și de a ști cu precizie efectele reprezintă un avantaj extrem de important pentru agricultură.

Studiul a fost publicat în Cell.