Home » Stiinta » O lume de vis. Cum arată întregul cer, observat cu ajutorul razelor X

O lume de vis. Cum arată întregul cer, observat cu ajutorul razelor X

Autor: Ioana Matei 06.28.2020
O lume de vis. Cum arată întregul cer, observat cu ajutorul razelor X
Sursa foto: Max Planck Institute

Un telescop numit eROSITA aflat la bordul observatorului spațial Spektr-RG a surprins observații spectaculoase cu întregul cer.

Instrumentul cu raze X a fost construit de Institutul Max Planck pentru Fizica Extraterestră din Germania (MPE) și a fost lansat odată cu observatorul spațial ruso-german Spektr-RG în iulie 2019.

Observațiile instrumentului, 165 de gigabytes colectați de-a lungul a 182 de zile, au fost reunite într-o hartă uimitoare a cerului care conține peste un milion de obiecte strălucitoare.

Întregul cer a fost cartografiat de cercetători cu ajutorul razelor X

„Această imagine cu întregul cer schimbă complet modul în care ne uităm la universul energetic. Vedem o sumedenie de detalii, iar frumusețea imaginilor este cu adevărat uimitoare”, a spus Peter Predehl, coordonatorul proiectului eROSITA.

Majoritatea obiectelor strălucitoare, în jur de 77%, sunt găuri negre supermasive care absorb în mod activ materia din centrul galaxiilor. Între acestea, există roiuri de galaxii cu aure strălucitoare produse în urma gazelor rămase captive din cauza concentrațiilor mari de materie întunecată.

„Toți așteptam cu nerăbdare să vedem prima harta cu întregul cer produs de eROSITA. Zone vaste din cer au fost deja acoperite cu alte lungimi de undă, iar acum avem și date cu raze X”, a declarat Mara Salvato, cercetător de la MPE.

Oamenii de știință vor produce și alte hărți similare

Echipa de cercetători deja lucrează și la alte hărți.

„În următorii trei ani și jumătate, avem de gând să mai obținem încă șapte hărți similare. Vor fi folosite de astrofizicieni și cosmologi pentru următorii zeci de ani”, a adăugat Rashid Sunyaev, cercetătorul principal al echipei Spektr-RG, potrivit Futurism.

„În următorii câțiva ani, vom putea să vedem și mai departe, până în locurile unde s-au format primele structuri cosmice imense și primele găuri negreu supermasive”, a subliniat Kirpal Nandra, directorului grupului de astrofizică de la MPE.

Minge de foc spectaculoasă pe cerul Australiei. Fenomenul i-a nedumerit până și pe astronomi

Oamenii de știință susțin că universul este, de fapt, plat

Care sunt șansele ca viața să apară în Univers?

În anul 1100, Luna a ”dispărut” de pe cer. Oamenii de ştiinţă au aflat în sfârşit de ce