Home » Știință » Bacteriile din gura noastră ar putea fi cauza unor cazuri grave de afecțiuni inflamatorii

Cercetătorii cred că unele bacterii din cavitate bucală joacă un rol important în unele cazuri severe de boală inflamatorie a intestinului. Credit foto: Pixabay
Publicat: 06.11.2020

Cercetătorii cred că unele bacterii din cavitatea bucală joacă un rol important în unele cazuri severe de boală inflamatorie a intestinului.

Gura noastră este casa a mii de specii de bacterii care sunt, în pare parte, inofensive sau chiar benefice pentru sănătatea noastră, cu toate aceste, în unele cazuri, aceste bacteriile se pot dovedi extrem de periculoase. Mai exact, după cum sugerează un studiu recent, unele cazuri grave ale bolii inflamatorii a intestinelor sunt agravate de către unele dintre aceste bacterii, notează Science Alert.

O analiză genetică a mai multe tulpini ale unei bacterii comune, Campylobacter concisus, a dus la descoperirea unei secvențe scurte de ADN care ar putea explica de ce acest tip de bacterie este inofensivă atunci când se află la nivelul cavității bucale, dar devine un real pericol la nivelul stomacului și intestinelor.

„Bacteriile orale intră în sistemul digestiv în fiecare zi când înghițim alimente sau salivă”, spune omul de știință Li Zhang de la Universitatea New South Wales (UNSW), Australia.

„Majoritatea bacteriilor sunt ucise de acizi în stomac, dar unele pot supraviețui și pot forma colonii în intestine. Este posibil ca bacteriile să poată rezista mult timp, dar gura continuă să aducă o cantitate constantă de bacterii noi, iar asta poate fi o adevărată problemă”, mai adaugă acesta.

O situație neobișnuită

C. concisus nu seamănă cu alte bacterii din același gen, care se dovedesc a fi patogeni mai agresivi și, după cum explică cercetătorii, trăiește în saliva din gurile noastre. În ultimii ani, cercetătorii din domeniul medical au suspectat că C. concisus nu ar putea fi întotdeauna atât de inofensiv pe cât s-ar fi așteptat. Markerii bacterieni asociați cu microbul sunt, în mod suspect, legați de incidențele active ale stării intestinale a bolii Crohn, de exemplu.

Împreună cu colita ulcerativă, Crohn intră într-o categorie de boli inflamatorii ale intestinelor caracterizată printr-o inflamație gravă a peretelui intestinal și a țesutului înconjurător. Urmările îmbolnăvirii variază, de la diaree și disconfort la sânge în scaun, dureri agonizante și pierderea în greutate. În cazurile în care medicamentele sau modificările stilului de viață nu ajută prea mult, poate fi necesară chiar și intervenția chirurgicală.

Acest studiu al informațiilor genetice a oferit echipei o bază pentru a compara genetica a peste 230 de tulpini colectate de la 146 de oameni din întreaga lume. Printre acestea se numărau 120 de tulpini de la pacienții cu boala Crohn și colită ulcerativă severă, dintre care unii au fost supuși unei intervenții chirurgicale pentru boala lor. Aceste date au ajutat la stabilirea unei potențiale relații dintre aceste bacterii și problemele de la nivelul intestinelor.

Studiul citat a fost publicat în Microbial Genomics.