Home » Știință » O nouă abordare asupra imunoterapiilor ar putea elimina chiar și tumorile rezistente

Imunoterapiile reprezintă o inovație revoluționară în ceea ce privește tratarea tumorilor. Credit foto: Unsplash
Publicat: 06.11.2020

Imunoterapiile împotriva cancerului, care ajută sistemul imunitar al pacienților să elimine tumorile capătă tot mai mult teren. Mulți pacienți răspund bine la aceste tratamente, uneori experimentând remisii de lungă durată. Dar unele tipuri de cancer rămân dificil de tratat cu ajutorul imunoterapiei, iar extinderea impactului abordării devine o prioritate pentru oamenii de știință.

O echipă condusă de oamenii de știință de la Universitatea din Cambridge și alte instituții de cercetare raportează un studiu clinic al unui medicament care induce un răspuns imunitar integrat în tumorile pacienților cu tipuri de cancer care nu răspund de obicei la imunoterapie. Cercetătorii spera ca tratamentul acesta ar putea face astfel de tumori mai receptive la clasa de medicamente cunoscute sub numele de inhibitori ai punctului de control imun, notează Medicalxpress.

Creșterea eficienței imunoterapiei

Inhibitorii punctului de control joacă un rol important în activitatea sistemului imunitar, permițându-i să găsească și distrugă celulele canceroase. Dar, în general, nu au fost eficienți împotriva celulelor canceroase cu niveluri scăzute de mutație genetică.

„Aceste tumori de multe ori nu par a fi vizibile pentru sistemul imunitar și nici nu par a fi identificate de terapiile disponibile în prezent. Și avem motive să credem că acest lucru se datorează faptului că pot activa o cale imunosupresivă care ar putea ataca majoritatea celulele imune din tumorile canceroase”, explică dr. Tobias Janowitz, cercetător de la Cold Spring Harbor Laboratory, SUA.

În cadrul studiului clinic, echipa de cercetare a întrerupt acea cale imunosupresivă cu un medicament numit plerixafor. Medicamentul a fost administrat continuu timp de o săptămână unui grup de 24 de pacienți cu cancer pancreatic sau cancer colorectal cu o sarcină mutațională tumorală scăzută. Toți pacienții au avut cazuri, iar biopsiile au fost colectate din tumori metastatice înainte și după tratament.

Când echipa a analizat aceste mostre de la pacienți, au descoperit că celulele imune s-au infiltrat în tumori în timpul în care pacienții au primit plerixafor. Constatarea a fost încurajatoare, deoarece echipa a detectat modificări care au fost observate și la pacienții ale căror tipuri de cancer au răspuns bine la inhibitorii punctului de control.

Studiul citat a fost publicat în jurnalul PNAS.