Home » Stiinta » Un medicament popular împotriva diareei poate induce moartea celulelor agresive ale cancerului cerebral

Mihaela STOICA 01.07.2021

Un medicament obișnuit prescris frecvent pentru tratarea diareei, inclusiv în România, ar putea fi și o armă puternică împotriva unui tip agresiv de cancer cerebral, sugerează un nou studiu.

Clorhidratul de loperamidă, substanța activă din medicamentul Imodium, s-a dovedit anterior că induce moartea celulelor glioblastomului, însă mecanismul a rămas necunoscut până acum.

Oameni de știință de la Institutul de Cercetare Experimentală a Cancerului în Pediatrie de la Universitatea Goethe (Frankfurt, Germania) au anunțat, într-un nou studiu, că au găsit o modalitate prin care medicamentul poate induce celulelor să se autodistrugă, proces numită autofagie.

Prin reglarea unei gene care promovează moartea celulară a liniilor celulare de glioblastom, loperamida poate fi un potențial medicament, despre care cercetătorii speră că va deschide noi căi de combatere a cancerului letal.

„Experimentele noastre cu liniile celulare arată că autofagia ar putea sprijini tratamentul tumorilor cerebrale glioblastom”, a afirmat autorul principal dr. Sjoerd van Wijk, citat de IFL Science.

Celulele canceroase se pot sustrage autofagiei

Cercetătorii conduși de el speră să utilizeze un proces celular normal pentru a combate celulele canceroase cerebrale cu reproducere excesivă.

Autofagia apare constant în interiorul corpului ca mijloc necesar de îndepărtare a celulelor deteriorate sau maligne. Cu toate acestea, printr-o varietate de mecanisme, cancerul se poate sustrage uneori acestui sistem și să avanseze. Dacă cercetătorii ar putea viza celulele canceroase și le-ar induce autofagia în mod țintit în interiorul lor, avansul cancerului ar putea fi oprit.

Când loperamida este administrată unor celule canceroase, poate declanșa un răspuns de stres în reticulul endoplasmatic (R.E.) Acest organit celular este esențial pentru producerea proteinelor.

Imagini microscopice ale loperamidei care declanșează degradarea RE. Reticulul endoplasmatic normal este evidențiat în galben, iar în stare de degradare este colorat în roșu (marcat cu săgeți). Credit foto: Svenja Zielke et. al

Când markerii de stres sunt observați de celulă în părți ale RE, celula le distruge pentru a preveni producția anormală de proteine, fenomen care se numește reticulofagie. În celulele normale, reticulofagia poate fi gestionată și celula poate supraviețui. Cu toate acestea, în celulele canceroase, autofagia poate avea loc în exces și întreaga celulă este degradată.

Direcționarea acestei căi este ceea ce urmărește echipa doctorului Sjoerd van Wijk. Cercetătorii au identificat o genă numită ATF4 care este stimulată în prezența loperamidei și ar putea fi implicată în autofagia celulelor glioblastomului. Pentru a înțelege rolul ATF4 în autofagia declanșată de loperamidă, cercetătorii au eliminat expresia ATF4 din celulele glioblastomului.

Loperamida are nevoie de gena ATF4 pentru a ucide celulele canceroase

După oprirea producției de ATF4, loperamida nu a declanșat reticulofagie în celule, sugerând că medicamentul are nevoie de ATF4 pentru a avea un efect de ucidere a cancerului.

În urma unor cercetări suplimentare, oamenii de știință din Germania au descoperit că, prin suprareglarea genei ATF4, loperamida părea să inducă markeri de stres care, în cele din urmă, au dus la dispariția celulelor canceroase.

Dincolo de rolul ATF4, studiul a evidențiat, de asemenea, mai mulți receptori implicați în autofagia declanșată de loperamidă, care ar putea fi extrem de utili în combaterea glioblastomului. În plus, van Wijk consideră că acest model ar putea fi aplicat în tratamentul unor boli neurologice grave, inclusiv demență, sau altor tipuri de tumori.

Sunt necesare însă studii suplimentare pentru a valida medicamentul ca opțiune de tratament pentru glioblastom și ar trebui găsită și o metodă prin care loperamida să traverseze bariera hematoencefalică și să ajungă la tumori. Cercetătorii vor continua investrigațiile în speranța că vor înțelege traseul loperamidei și vor identifica alțte potențiale medicamente care cu un efect similar.

Studiul a fost publicat în revista Autophagy.

Noi molecule puternice ar putea omorî tipurile de cancer pe care alte terapii nu le-au putut elimina