Home » Știință » Gunoiul spațial face cerul nopții mult mai luminos și creează probleme reale pentru astronauți

Publicat: 04.05.2021

Cantitatea tot mai mare de gunoaie spațiale care orbitează Pământul devine o problemă cât se poate de serioasă pentru astronomi.

Pe măsură ce este bucăți vechi de sateliți, rachete și alte obiecte spațiale intră în lumina solară, acestea pot reflecta razele solare pe Terra și în alte locuri, astfel creând o creștere vizibilă a luminozității pe cerul nopții. În urma acestui fapt, studierea cosmosului devine tot mai dificilă, potrivit unor cercetări publicate în jurnalul Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters.

Dacă estimările sunt corecte, gunoiul spațial reflectorizant este atât de luminos încât depășește limita oficială de luminozitate a ceea ce oamenii de știință consideră o priveliște „neîngrădită” a cerului.

Mega-constelațiile de sateliți operaționali agravează situația

Gunoiul spațial este deja o problemă în sine, însă experții mai spun că mega-constelațiile de sateliți operaționali precum sateliții de internet Starlink de la SpaceX agravează situația. SpaceX a implementat măsuri pentru a-și întuneca sateliții, cu efecte limitate, după ce astronomii s-au plâns. Totuși, alte companii nu s-au deranjat să facă același lucru.

„Având în vedere că există obiecte care orbitează Terra din toate înclinațiile orbitale, chiar nu mai există niciun loc sigur”, a explicat John Barentine, autor al studiului și director de politici publice la International Dark-Sky Association.

Descoperirile studiului au fost „foarte șocante”

Din fericire, există și motive de speranță, după cum explică Christopher Kyba, expert german în poluarea luminoasă, scrie Futurism.

Descoperirile studiului au fost „foarte șocante”, a spus Kyba. Acestea fiind spuse, expertul este optimist că inginerii care lucrează la crearea unor modalități de a înlătura deșeurile spațiale din orbită vor face o descoperire în anii următori. În cel mai rău caz, asta ar putea însemna că ne vom putea lua adio de la sateliții scoși din uz și bucățile de gunoi care plutesc în jurul planetei noastre.

Cu toate acestea, gunoiul spațial nu pune în pericol doar vizibilitatea cerului nopții, ci și alți sateliți funcționali sau chiar nave spațiale lansate de pe Terra.

Avertisment de impact cu gunoi spațial pentru echipajul SpaceX

O anchetă a fost declanșată după ce astronauții de la bordul capsulei SpaceX au primit un avertisment cu privire la o posibilă coliziune cu deșeuri spațiale. Avertismentul s-a dovedit o alarmă falsă. Cei patru astronauți de la bordul capsulei au primit ordine să-și pună costumele spațiale din cauza unui posibil impact, tocmai după ce ajunseseră în orbită la data de 23 aprilie.

Locotenent-colonel Erin Dick, purtătoare de cuvânt pentru Centrul Spațial de Comandă din SUA, a spus la acea vreme că un obiect ar fi urmat să treacă prin apropierea capsulei în timp ce nava se deplasa spre Stația Spațială Internațională.

„Însă, am realizat rapid că era vorba doar despre o eroare. Nu a existat în niciun moment pericol de coliziune pentru că nu exista niciun obiect care risca să se lovească de capsulă”, a spus Dick.

Doar 30 de minute la dispoziție să se pregătească pentru un posibil impact

De obicei, astronauții primesc astfel de avertizări din timp. Însă, pe 23 aprilie, situația s-a desfășurat foarte rapid, iar astronauții au avut doar 30 de minute la dispoziție să se pregătească pentru un posibil impact. Centrul de Comandă a alertat NASA cu doar 45 de minute înainte de posibila coliziune. SpaceX și NASA au notificat astronauții 15 minute mai târziu, cerându-le să-și pună costumele cât mai repede. Până atunci, deja nu mai era timp pentru schimbarea direcției capsulei.

Din fericire, capsula Dragon și echipajul au ajuns în siguranță la bordul ISS la data de 24 aprilie, fără alte surprize. Astronauții vor petrece șase luni la bordul ISS. Un alt incident a avut loc în septembrie 2020, atunci când astronauții de la bordul ISS au fost nevoiți să desfășoare „manevre de evitare” pentru a nu fi loviți de gunoi spațial.

Problema deșeurilor spațiale se agravează