Home » Știință » Un consum prea mare de sare ar putea afecta celulele sistemului imunitar

Un consum prea mare de sare ar putea afecta celulele sistemului imunitar

Sursa foto: Pixabay
Publicat: 16.05.2021

Un consum prea mare de sare ar putea reduce cantitatea de energie pe care o pot produce celulele sistemului imunitar, ceea ce le împiedică să funcționeze cum trebuie, potrivit unui nou studiu.

Un consum prea mare de sodiu a fost asociat anterior cu numeroase probleme de sănătate, inclusiv hipertensiune și un risc ridicat de insuficiență cardiacă, osteoporoză, accident vascular cerebral, cancer de stomac și boli ale rinichilor.

„Bineînțeles, primul lucru la care ne gândim este riscul cardiovascular. Însă, mai multe studii au arătat că sarea poate afecta celulele sistemului imunitar într-o varietate de moduri”, a precizat Markus Kleinewietfeld, profesor la Universitatea Hasselt din Belgia.

Dacă sarea perturbă funcțiile imunitare pentru o perioadă îndelungată de timp, asta ar putea declanșa boli autoimune sau inflamatorii în corp, a adăugat Kleinewietfeld.

În cadrul noului studiu, Kleinewietfeld și colegii săi au desfășurat o serie de experimente. Oamenii de știință au descoperit că celulele imunitare produc mai puțină energie sau adenozintrifosfat după doar trei ore de expunere la concentrații ridicate de sare. Cercetătorii au folosit monocite umane și de șoareci.

Cu mai puțină energie, monocitele s-au transformat în fagocite anormale

Mitocondria, „uzina energetică a celulei”, produce adenozintrifosfat din energia găsită în hrană folosind o serie de reacții biochimice. Adenozintrifosfatul alimentează multe procese celulare, precum reglarea metabolismului sau activarea mușchilor.

Mai mult, cercetătorii au descoperit că o concentrație ridicată de sare inhibă un grup de enzime cunoscut drept Complex II în reacția în lanț care produce adenozintrifosfat. Asta face ca mitocondria să producă mai puțin adenozintrifosfat. Astfel, cu mai puțină energie, monocitele s-au transformat în fagocite anormale.

Oamenii de știință au mai observat că aceste fagocite neobișnuite erau mult mai eficiente la combaterea infecțiilor. Totuși, acesta nu este neapărat un lucru bun, pentru că un răspuns imunitar crescut poate duce la mai multă inflamație în corp, care, la rândul său, poate crește riscul de boli cardiace.

Mitocondria a produs mai puțină energie după 10.000 mg de sare

Cercetătorii au desfășurat mai multe experimente cu participanți umani. În unul dintre experimente, participanții au consumat o doză zilnică de suplimente de sare de 6.000 miligrame, aproape de trei ori mai mult decât doza zilnică recomandată, timp de două săptămâni. Într-un alt experiment, participanții au consumat o pizza întreagă de la un restaurant Italian, potrivit Live Science.

Oamenii de știință au descoperit că după ce au mâncat pizza, care conținea 10.000 mg de sare, mitocondria participanților a produs mai puțină energie. Însă, acest efect nu a fost de durată. După opt ore, testele sangvine au arătat că mitocondria a revenit la normal.

Totuși, nu este clar dacă mitocondria este afectată pe termen lung în cazul în care o persoană consumă constant o dietă bogată în sare.

Studiile arată că șoarecii care au consumat o dietă de tip fast-food au devenit tot mai proști