Home » Știință » Dieta mediteraneană reduce efectele stresului și previne îmbătrânirea sistemului nervos

Dieta mediteraneană reduce efectele stresului și previne îmbătrânirea sistemului nervos

Dieta mediteraneană reduce efectele stresului și previne îmbătrânirea sistemului nervos
Sursa foto: Pixabay
Publicat: 23.11.2020

Stresul nu are efecte negative doar asupra capacității de lucru și relațiilor personale, dar crește și riscul apariției multor condiții cronice, precum boli cardiace sau Alzheimer, fiind asociat și cu o rată mai crescută a mortalității.

Însă, consumul unei diete mediteraneene ar putea oferi o cale relativ ușoară de a reduce efectele fiziologice ale stresului și de a promova îmbătrânirea sănătoasă, potrivit unui nou studiu desfășurat de cercetătorii de la Școala de Medicină Wake Forest, SUA.

Acesta este primul studiu preclinic care a măsurat efectele consumului pe termen lung al unei diete occidentale versus o dietă mediteraneană asupra stresului în condiții experimentale controlate.

Descoperirile studiului au fost publicate în jurnalul Neurobiology of Stress.

„Un nivel de stres mai redus este asociat cu un consum ridicat de fructe și legume”

„Este foarte dificil să controlăm sau să reducem factorii stresanți din viețile noastre. Însă știm că ne putem controla dieta, iar studiile observaționale anterioare au sugerat că un nivel de stres mai redus este asociat cu un consum ridicat de fructe și legume”, a spus Carol A. Shively, investigator principal al noului studiu.

Cercetătorii au studiat efectele stresului cronic și ale stresului acut din cauza izolării sociale timp de 30 de minute în cazul a 38 de animale de vârstă mijlocie, care au fost hrănite cu o dietă occidentală sau mediteraneană. Dietele au fost reformulate pentru a reflecta îndeaproape dietele umane, proteinele și grăsimile fiind derivate în mare parte de la surse animale în grupul occidental și în mare parte de la plante pentru grupul mediteranean.

Pentru a determina efectele dietelor asupra răspunsului la stres, oamenii de știință au măsurat schimbările în sistemul nervos simpatic și cel parasimpatic, precum și în cortizol, hormonul steroid produs de glanda suprarenală.

O soluție relativ simplă și ieftină

În comparație cu animalele hrănite cu o dietă occidentală, cele care au primit o dietă mediteraneană au prezentat o rezistență crescută la stres și o recuperare mai rapidă după ce stresul s-a sfârșit, potrivit MedicalXpress.

„Studiul nostru a arătat că dieta mediteraneană a înclinat balanța spre sistemul nervos parasimpatic, ceea ce este benefic pentru sănătate. Prin comparație, dieta occidentală a crescut răspunsul simpatic la stress, ceea ce este ca și cum am avea butonul de panică pornit mereu, iar asta nu este deloc sănătos”, a explicat Shively.

Studiul sugerează că o adoptare la nivel de populație a unei diete similare celei mediteraneene ar putea oferi o soluție relativ simplă și ieftină pentru reducerea impactului negativ al stresului psihologic asupra sănătății și îmbătrânirii sistemului nervos, a mai adăugat Shively.

Vă mai recomandăm să citiți și:

O dietă sănătoasă te ajută chiar dacă ai o greutate mai mare. Ce au descoperit cercetătorii suedezi

Dieta neanderthalienilor cuprindea şi fructe de mare

Cât timp trebuie să ții post pentru a scăpa de kilogramele în plus. Un nou studiu oferă răspunsul

De ce este somnul atât de important pentru pierderea în greutate

Ioana Scholler
Ioana Scholler
Ioana s-a alăturat echipei DESCOPERĂ.ro în 2020, fiind atrasă de subiecte ce țin de știință, istorie și natură. Ioana și-a finalizat studiile de licență în Manchester, Marea Britanie, acolo unde a studiat Jurnalism Multimedia, și studiile de masterat în Media, Comunicare Publică și ... citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Iți recomandăm
Cele mai noi articole
Manuscrisele vechi ascund un secret care nu este scris în cerneală, relevă noi cercetări
Manuscrisele vechi ascund un secret care nu este scris în cerneală, relevă noi cercetări
Cum a devenit feminismul atât de divizat? Femeile încearcă să reconstruiască alianțele
Cum a devenit feminismul atât de divizat? Femeile încearcă să reconstruiască alianțele
De ce unele suprafețe atrag praful și cum poți reduce depunerile din casă
De ce unele suprafețe atrag praful și cum poți reduce depunerile din casă
Carol al II-lea și capcana germană. De ce apropierea de Hitler nu a putut salva România
Carol al II-lea și capcana germană. De ce apropierea de Hitler nu a putut salva România
Găurile negre mai vechi decât Big Bang-ul ar putea explica materia întunecată
Găurile negre mai vechi decât Big Bang-ul ar putea explica materia întunecată
La ce alte pericole se expun fumătorii, în afară de cancer?
La ce alte pericole se expun fumătorii, în afară de cancer?
Iată de ce urcatul scărilor ți-ar putea îmbunătăți sănătatea!
Iată de ce urcatul scărilor ți-ar putea îmbunătăți sănătatea!
Cartofii „fierb” în pământ, în Asia. Val de căldură record
Cartofii „fierb” în pământ, în Asia. Val de căldură record
Prima Coca-Cola avea drept efect „să învigoreze organele sexuale”
Prima Coca-Cola avea drept efect „să învigoreze organele sexuale”
Noua eră a secetei: râurile din Europa care au secat pentru prima dată
Noua eră a secetei: râurile din Europa care au secat pentru prima dată
Schimbare de regulament la Eurovision: ce țări nu vor avea voie să găzduiască concursul?
Schimbare de regulament la Eurovision: ce țări nu vor avea voie să găzduiască concursul?
Bei energizante în fiecare zi? Iată ce se întâmplă cu organismul tău!
Bei energizante în fiecare zi? Iată ce se întâmplă cu organismul tău!
O absență colosală: cine lipsește din poveștile pentru copii scrise de AI?
O absență colosală: cine lipsește din poveștile pentru copii scrise de AI?
Un asteroid care ar putea fi format din trei lumi îi uimește pe astronomi
Un asteroid care ar putea fi format din trei lumi îi uimește pe astronomi
Avertisment pentru proprietarii de câini: apa aparent liniștită poate ascunde pericole mortale
Avertisment pentru proprietarii de câini: apa aparent liniștită poate ascunde pericole mortale
„Looksmaxing”: Ce sunt serviciile care promit să „măsoare” frumusețea
„Looksmaxing”: Ce sunt serviciile care promit să „măsoare” frumusețea
1917, complot la vârful politicii românești. Dezvăluirile ambasadorului Franței privind planul împotriva monarhiei
1917, complot la vârful politicii românești. Dezvăluirile ambasadorului Franței privind planul împotriva monarhiei
Tușul din tatuaje nu este atât de sigur pe cât se credea, descoperă o analiză îngrijorătoare
Tușul din tatuaje nu este atât de sigur pe cât se credea, descoperă o analiză îngrijorătoare