Home » Știință » O anomalie magnetică din New Mexico dezvăluie o semnătură invizibilă a impactului unui meteorit

Publicat: 26.11.2021

Locurile de impact ale meteoriților ar putea părea ușor de recunoscut: cratere gigantice de pe suprafața Pământului care arată locul unde aceste obiecte îndepărtate s-au oprit violent în cele din urmă. Dar nu este întotdeauna așa, după cum arată o anomalie magnetică din New Mexico.

Uneori, aceste cicatrice ale impactului sunt vindecate, deghizate de straturi de pământ și vegetație sau sunt uzate din nou netede de fenomene naturale în perioade mari de timp. Acum, oamenii de știință au găsit o modalitate de a detecta aceste locuri de impact ascunse, scrie Science Alert.

Gândiți-vă la o bucată mare de rocă spațială care se apropie de destinația sa finală pe Pământ. Meteoroizii pot intra în atmosfera Pământului cu o viteză de 72 de kilometri pe secundă, dar încep să încetinească pe măsură ce se deplasează prin atmosfera noastră relativ densă.

„Stelele căzătoare” sunt meteoroizi care trec cu viteză prin aer

Frumoasele lumini de pe cer văzute atunci când un meteor zboară deasupra capului se datorează ablației – deoarece tot mai multe straturi ale meteoroidului sunt îndepărtate prin ciocniri de mare viteză cu moleculele de aer.

Apoi, dacă roca spațială ajunge până la sol și se ciocnește cu Pământul, creează fragmente de roci conice, cratere de impact și alte semne care arată că un meteorit a căzut chiar acolo.

Acesta este un proces geologic intens, cu temperaturi ridicate, presiuni mari și viteze rapide ale particulelor. Unul dintre lucrurile care se întâmplă în timpul acestui proces intens este că impactul formează plasmă – un tip de gaz în care atomii sunt rupti în electroni și ioni pozitivi.

O anomalie magnetică se petrece la impactul unui meteorit cu solul

„Când ai un impact, acesta are o viteză extraordinară”, spune geologul Gunther Kleetschka de la Universitatea din Alaska Fairbanks.

„Și de îndată ce există un contact la această viteză, are loc o schimbare a energiei cinetice în căldură, vapori și plasmă. Mulți oameni înțeleg că există căldură, poate o oarecare topire și evaporare, dar oamenii nu se gândesc la plasmă”, adaugă Kleetschka.

Ceea ce echipa a descoperit aici a fost că toată acea plasmă a lăsat în urmă o anomalie magnetică a rocilor, făcând o zonă de impact în care magnetismul a fost de aproximativ 10 ori mai mic decât ar fi de obicei nivelurile naturale de magnetizare.

Magnetizarea naturală remanentă este cantitatea de magnetism natural găsită în roci sau alte sedimente.

Pe măsură ce sedimentele Pământului s-au așezat treptat după ce au fost depuse, granule minuscule de metale magnetice din interiorul acestuia s-au aliniat de-a lungul liniilor câmpului magnetic al planetei. Aceste granule au rămas apoi prinse în orientările lor în roca solidificată.

Aceasta este o cantitate foarte mică de magnetizare – aproximativ 1-2% din „nivelul de saturație” al rocii și nu poate fi depistată folosind un magnet obișnuit, dar este cu siguranță acolo și poate fi măsurată destul de ușor cu echipamentele geologice.

Cu toate acestea, atunci când are loc o undă de șoc – ca în cazul unui impact de meteorit – are loc o pierdere a magnetismului, deoarece granulele magnetice sunt lovite de o cantitate mare de energie.

„Unda de șoc furnizează o energie care o depășește pe cea necesară pentru a bloca remanența magnetică în interiorul granulelor magnetice individuale”, scriu cercetătorii într-un nou studiu.

În mod normal, unda de șoc ar trece și rocile ar reveni la nivelul lor original de magnetism aproape imediat. Dar, așa cum echipa a descoperit în structura de impact Santa Fe, veche de 1,2 miliarde de ani, din New Mexico, magnetismul nu a revenit niciodată la starea sa normală.

În schimb – sugerează ei – plasma a creat un „scut magnetic” care a menținut granulele în starea lor împinsă, iar acestea s-au orientat într-un fel aleatoriu. Acest lucru a făcut ca intensitatea magnetică să scadă la 0,1% din nivelul de saturație al rocii – o reducere de 10 ori față de nivelul natural.

Oamenii de știință au la dispoziție un nou instrument pentru studierea impactului meteoriților

„Prezentăm un mecanism nou în care aspectul undei de șoc poate genera ecranare magnetică care permite menținerea granulelor magnetice într-o stare superparamagnetică la scurt timp după expunerea la șoc și lasă granulele magnetizate individuale în orientări aleatorii, scăzând semnificativ intensitatea magnetică generală”, scrie echipa.

„Datele noastre nu doar clarifică modul în care un proces de impact permite o reducere a paleointensității magnetice, dar inspiră și o nouă direcție de efort pentru a studia locurile de impact, folosind reducerea paleointensității ca un nou proxy de impact”, au adăugat cercetătorii.

Sperăm că această nouă descoperire va însemna că oamenii de știință au un alt instrument la dispoziție atunci când vine vorba de găsirea locurilor de impact, chiar și cele care nu au semnele normale de impact, cum ar fi rocile conice sau craterele.

Cercetarea a fost publicată în Scientific Reports.

O „inimă umană” de mărimea unei semințe de susan s-a dezvoltat de una singură în laborator

Acum ştim încă un motiv pentru care au loc atât de multe cutremure în locuri în care nu ar fi trebuit

După o istorie de 130 de ani, cea mai mare companie care vinde diamante va începe să vândă diamante sintetice. Cum sunt realizate acestea

Peste jumătate dintre răspunsurile ChatGPT sunt greșite, arată un studiu
Descoperirea care „schimbă regulile jocului” în lupta împotriva cancerului de sân
La cât se așteaptă specialiștii că va ajunge preţul cuprului?
Michael Richards, celebrul „Kramer” din Seinfeld, vorbește pentru prima oară despre viața personală
Ceaușescu și cocoșii de munte. „Cine îl putea opri să nu comită şi această faptă abominabilă?”
Ce au descoperit cercetătorii după ce au studiat din nou o specie de broască fără plămâni?
6 schimbări climatice care s-au întâmplat în Europa în urmă cu 1 milion de ani
Oamenii de știință au creat diamante în doar 15 minute cu o tehnică inovatoare
O călătorie epică în plin război mondial. De la Paris la București, prin Rusia țaristă
Astronomii au descoperit un mini-Neptun într-un sistem stelar binar
Utilizatorii de WhatsApp pe Android primesc funcții noi
Care sunt legumele cele mai bune pentru prevenirea cancerului?
Celine Dion spune că a știut înainte de diagnostic că ceva nu era în regulă cu ea
Acum 536 de ani începea construirea „Capelei Sixtine a Estului”. Străinii au rămas uimiţi de frumuseţea acestei mănăstiri româneşti
Unii angajați au început să-și ia concediu fără să le mai spună șefilor
În câți ani crede Elon Musk că Inteligența Artificială va depăși oamenii?
Zeci de oameni au murit până acum în Mexic din cauza căldurii extreme