Home » Știință » Obiecte cosmice așa cum nu le-am mai văzut până acum. Noi imagini de la Observatorul Chandra

Credit foto: X-ray: NASA/CXC/SAO; Optical: NASA/STScI, Palomar Observatory, DSS; Radio: NSF/NRAO/VLA; H-Alpha: LCO/IMACS/MMTF/Chandra
Publicat: 07.02.2022

Privirea umană este limitată la anumite lungimi de undă, dar asta nu înseamnă că nu vom putea înțelege niciodată complexitatea luminii din Univers.

Instrumentele au capacitatea de a oferi o imagine a Cosmosului care altminteri ar fi invizibilă pentru ochiul liber. Aceasta ne arată nu doar dinamica stelelor, dar și frumusețea lor, indică Science Alert.

În noua colecție de imagini realizate de Observatorul de Raze X Chandra, putem fi martorii acestor minunății – prin combinarea datelor colectate de observator, cu cele ale unor instrumente speciale pentru analizarea lungimilor de undă.

Spectacolul oferit de spațiul cosmic

Fiindcă lungimile de undă ale luminii au energii diferite, aceste imagini ne pot arăta dinamica obiectelor cosmice pe întreaga frecvență. Acest fapt poate ajuta oamenii de știință să deslușească mecanismele din spatele acestor spectacole de lumină.

R Aquarii, văzută mai jos în raze X, reprezintă o pereche de stele încleștate într-un violet dans al morții, la mai bine de 650 milioane de ani lumină de Pământ. Una dintre stele este o gigantă roșie, cunoscută ca Mira Variable Star, aflată la finalul ciclului vieții sale. Stelele de acest fel și-au pierdut deja mai bine de jumătate din materie și pulsează, ajungând la o strălucire de 1000 de ori mai mare ca a Soarelui.

Cealaltă stea este o pitică albă – o stea moartă care și-a epuizat tot combustibilul nuclear – pe măsură ce giganta roșie elimine material, pitica albă îl absoarbe. Materialul de pe giganta roșie se acumulează pe suprafața sa, declanșând uneori explozii termonucleare de mare amploare ce aruncă resturi în spațiu.

Această interacțiune violentă dă naștere unor nori de praf și gaz într-o nebuloasă care înconjoară binomul, amestecate de interacțiunile gravitaționale, dar și de exploziile care au loc.

Cassiopeia A este localizată la 110.000 de ani lumină depărtare, fiind una dintre unul dintre cele mai populare obiecte din Calea Lactee. Reprezintă resturile unei supernove – ceea ce rămâne după explozia unei stele de mari dimensiuni.

Studierea acestor fenomene este importantă, dat fiind faptul că se pot astfel obține informații cu privire la ce reacții au avut loc în interiorul stelei, atunci când aceasta a murit.

Roiurile de galaxii, cele mai mari colecții de obiecte din Univers

Unele dintre cele mai mari colecții de obiecte din Univers sunt chiar roiurile de galaxii. Aceste roiuri pot să conțină mii de galaxii, adunate împreună, fiecare interacționând una cu alta prin intermediul gravitației.

În imaginea de mai sus, se pot vedea două galaxii care au fuzionat. Poartă numele de NGC 4490 sau Galaxia Cocon. Conține nu una, ci două găuri negre supermasive, dintre care una este vizibilă doar prin investigațiile optice, iar cea de-a doua cu ajutorul investigațiilor radio și infraroșii. Ambele au fost văzute separat, dar a durat mult timp până ca astronomii să pună lucrurile cap la cap.

Acest nucleu dublu este rezultatul acelui proces de fuziune; fiecare dintre cele două galaxii având propria gaură neagră supermasivă. În cele din urmă, cele două găuri negre vor fuziona și ele, dând naștere unui veritabil monstru.

Câte găuri negre există în Univers? Numărul cuprinde nu mai puțin de 19 zerouri

„Inima” galaxiei Calea Lactee, așa cum nu am mai văzut-o până acum. Ce dezvăluie noi imagini?

O gaură neagră uriașă care „naște” stele, descoperită într-o galaxie din apropiere