Home » Știință » Legătura dintre grupa de sânge și formele severe de COVID-19. Ce spun cercetătorii?

Publicat: 06.03.2022

Un studiu recent a analizat peste 3000 de proteine pentru a identifica anume care dintre acestea sunt legate cauzal de formele severe de COVID-19.

Potrivit EurekAlert, acesta este primul studiu care ia în calcul un număr atât de mare de proteine în conexiune cu virusul COVID-19. Descoperirile pot constitui noi direcții de abordare a tratamentelor și a metodelor de combatere a formelor severe de infectare.

Publicat în PLOS Genetics și finanțat parțial de Health Research (NIHR) Maudsley Biomedical Research Centre, studiul s-a folosit de instrumente speciale pentru a vizualiza peste 3000 de proteine. Cercetătorii au identificat șase dintre acestea care ar putea să fie asociate cu un risc sporit în fața virusului și alte opt care ar putea contribui la protejarea în fața acestuia.

Una dintre aceste proteine – ABO – a fost găsită ca având o legătură de cauzalitate cu riscul dezvoltării unei forme grave de COVID-19 prin raportare la grupa de sânge. Acest lucru indică faptul că grupa de sânge determină gravitatea formelor în care cineva poate dezvolta această boală.

Legătura dintre virus și grupa de sânge

„Am folosit o metodă a geneticii pentru a studia un număr mare de proteine din sânge și am stabilit că unele dintre acestea prezintă legături de cauzalitate cu formele severe de COVID-19. Concentrându-ne pe acest grup de proteine este important pentru perspectiva dezvoltării unor noi forme de tratament”, spune co-autorul studiului, dr. Alish Palmos din cadrul Institutului de Psihiatrie, Psihologie și Neuroștiințe al King’s College London.

Stabilirea modului în care aceste proteine sunt asociate cu boala poate contribui la înțelegerea mai bună a mecanismelor asociate, dar și identificarea de noi ținte pentru dezvoltarea de medicamente. Nivelul de proteine poate fi măsurat direct din mostrele de sânge prin intermediul acestui tip de cercetări.

Aici este locul în care genetica poate interveni. Randomizarea mendeliană, o metodă de comparare a relațiilor de cauzalitate dintre factorii de risc și impactul asupra sănătății, prin folosirea unor mari seturi de date, poate estima relația dintre variantele genetice asociate expunerii – în acest caz un nivel ridicat al unor anumite proteine – și variantele genetice conexate cu COVID-19.

Genetica poate oferi unele răspunsuri

„Cauzalitatea dintre expunere și boală poate fi stabilită datorită faptului că variantele genetice moștenite de la părinte la progenitură sunt atribuite aleatoriu la procreere, similar cu modul în care un studiu controlat randomizat repartizează oamenii în grupuri. În studiul nostru grupurile sunt definite prin tendința lor genetică la diferite niveluri de proteine din sânge, permițând evaluarea direcției de cauzalitate a nivelului ridicat de proteine din sânge  și gravitatea formelor de COVID-19, în același timp cu excluderea factorilor de mediu”, explică unul dintre autorii studiului, Dr. Vincent Millischer din cadrul Universității de Medicină din Viena.

Studiul a luat în calcul două aspecte ale severității bolii: spitalizarea și asistența respiratorie sau moartea. Cercetătorii au găsit astfel șase proteine legate cauzal de riscul ridicat de spitalizare sau asistență respiratorie/moarte din cauza virusului, dar și opt proteine legate cauzal de protejarea împotriva acelorași efecte.

Enzima ABO

Analiza a identificat enzima ABO care determină asocierea dintre grupa de sânge și riscul de spitalizare sau asistență respiratorie. Aceste descoperiri vin în completarea cercetărilor anterioare din aceeași zonă de interes. Combinând datele, grupa A a devenit un candidat perfect pentru noi studii.

„Enzima ajută la determinarea grupei de sânge a unui individ, iar studiul nostru a asociat-o cu riscul de spitalizare și nevoia de asistență respiratorie sau deces. Studiul nu face o asociere extrem de precisă între grupa de sânge și simptomele severe, dar de vreme ce studiile anterioare au arătat că procentul celor cu grupa A este mai mare în rândurile celor identificați pozitiv cu COVID-19, acest lucru sugerează că grupa A este un candidat bun pentru studiu”, precizează Dr. Christopher Hubel din cadrul Institutului de Psihiatrie, Psihologie și Neuroștiințe al King’s College London.

Moleculele asociate cu riscul scăzut de a dezvolta forme mai severe ale bolii

Cercetătorii au mai identificat trei molecule de adeziune legate cauzal cu riscul scăzut de spitalizare și nevoie de asistență respiratorie. De vreme de aceste trei molecule de adeziune mediază interacțiunea dintre celulele imune și vasele de sânge, acest lucru se raliază la cercetările anterioare care sugerau că ultimele faze ale COVID-19 implică învelișul vaselor de sânge.

Prin identificarea acestui set de proteine, cercetătorii au scos în evidență un număr de posibile ținte ale medicamentelor care să poată fi folosite în tratarea formelor grave ale virusului. Dar sunt necesare cercetări clinice suplimentare .

„Ceea ce am realizat prin studiul nostru a fost să oferim unele puncte de plecare pentru noi studii de cercetare. Am scurtat lista la 14 proteine care pot avea unele relații de cauzalitate cu formele severe de COVID-19 și prezintă interes pentru studii viitoare.

Astfel se pot înțelege mai bine mecanismele din spatele virusului, dar se pot dezvolta și tratamente preventive eficiente”, precizează Gerome Breen, profesor de genetică în cadrul Institutului de Psihiatrie, Psihologie și Neuroștiințe al King’s College London și unul dintre autorii studiului.

Fără mască în exterior și certificat COVID-19 în restaurante. Primele propuneri pentru relaxări în România