Home » Știință » Dopamina este unul dintre factorii ce inițiază somnul REM

Dopamina este unul dintre factorii ce inițiază somnul REM

Publicat: 12.03.2022

O echipă de cercetători de la University of Tsukuba, din Japonia, și Peking University School of Life Sciences, din China, a găsit o asociere între producția de dopamină în amigdala bazolaterală și somnul REM.

În lucrarea lor, publicată în revista Science, cercetătorii descriu utilizarea manipulării optogenetice la șoareci pentru a înțelege mai bine ce se întâmplă în creier în timpul ciclurilor de somn. Elda Arrigoni și Patrick Fuller, de la Beth Israel Deaconess Medical Center și Harvard Medical School și, respectiv, University of California, Davis School of Medicine, Davis, au publicat un articol de Perspectivă despre munca echipei în aceeași ediție a jurnalului.

Cercetările anterioare au arătat că oamenii se alternează între două tipuri de somn: mișcarea oculară nerapidă și mișcarea rapidă a ochilor (somnul REM).

Ceea ce nu a fost clar este mecanismul implicat în comutarea dintre cele două tipuri de somn. Cercetătorii au folosit manipularea optogenetică la șoareci pentru a afla mai multe despre acest proces.

Somnul REM a putut fi indus prin stimularea producției de dopamină

Manipularea optogenetică este o tehnică prin care șoarecii sunt modificați genetic în așa fel încât anumite celule să răspundă la prezența luminii (folosind fotometria fibrelor). În acest caz, șoarecii au fost modificați într-un mod care a condus la excitarea fibrelor de dopamină în amigdala bazolaterală în timp ce dormeau.

Munca echipei a implicat mai întâi urmărirea modului în care celulele din amigdala bazolaterală au fost activate în timpul diferitelor părți ale ciclului de somn. Procedând astfel, ei au descoperit că producția de dopamină în acea regiune a creierului a crescut chiar înainte ca creierul să intre în somn REM, scrie Medical Xpress.

Ce au mai descoperit cercetătorii?

O schimbare similară nu a avut loc în timpul ciclurilor non-REM. Acest lucru a sugerat cercetătorilor că creșterea nivelurilor de dopamină a fost asociată cu trecerea creierului în o starea REM. Pentru a testa acest lucru, oamenii de știință au stimulat artificial producția de dopamină în aceeași regiune, în timp ce șoarecii se aflau într-o stare non-REM și au descoperit că acest lucru a făcut creierul să treacă în starea REM.

Cercetătorii au descoperit, de asemenea, că incitarea producției de dopamină în aceeași regiune a creierului ar putea declanșa cataplexia la șoarecii narcoleptici. Ei concluzionează sugerând că pare posibil ca terapiile concepute pentru a stimula producția de dopamină în amigdala bazolaterală ar putea ajuta persoanele care au probleme de somn.

Care este rolul sistemului endocrin? Tot ce trebuie să știi