Home » Stiinta » Un studiu al rușilor confirmă că spațiul deteriorează celulele creierului. „Primele dovezi concrete”

10.24.2021

Un nou studiu a dezvăluit că spațiul poate avea efecte grave asupra corpului și minții umane. Rezultatele cercetării au implicat cinci cosmonauți ruși care au petrecut mai multe luni la bordul Stației Spațiale Internaționale.

Timp de ani buni, oamenii de știință au continuat să descopere efecte adverse ale călătoriilor în spațiu asupra mușchilor, oaselor și vederii. Noul studiu, publicat în jurnalul JAMA Neurology, este cel mai clar semn că petrecerea timpului pe orbită deteriorează chiar și celulele creierului.

Cei cinci cosmonauți care au petrecut cinci luni și jumătate pe orbita Pământului aveau niveluri crescute de biomarkeri care indicau leziuni ale celulelor cerebrale în testele de sânge prelevate după întoarcerea acestora pe Terra.

Primele dovezi concrete ale leziunilor celulelor cerebrale documentate în teste de sânge în urma zborului spațial

Cercetătorii nu știu încă dacă acei biomarkeri indică, de asemenea, și schimbări ale funcțiilor cerebrale, însă aceștia știu că este un semn rău pentru sănătatea cosmonauților.

„Aceasta este prima dată când dovezi concrete ale leziunilor celulelor cerebrale au fost documentate în teste de sânge în urma zborurilor spațiale”, a explicat Henrik Zetterberg, unul dintre autorii studiului și neurolog la Universitatea din Gothenburg.

„Problema trebuie explorată mai mult și prevenită dacă turismul spațial va deveni mai comun în viitor”, a adăugat Zetterberg, potrivit Futurism.

Are vreo legătură cu imponderabilitatea?

Zetterberg a mai precizat că el speră că cercetările vor duce la dezvoltarea de noi tratamente pentru a inversa sau preveni orice problemele medicale cauzate de călătoriile în spațiu. Însă, înainte să se întâmple asta, Zetterberg și alți oameni de știință trebuie să desfășoare mai multe studii pentru a stabili cu exactitate ce anume cauzează problema.

„Pentru a ajunge acolo trebuie să ne ajutăm unii pe alții pentru a afla de ce apar leziunile în celulele creierului. Are vreo legătură cu imponderabilitatea, schimbări în lichidul cerebral sau factori de stres asociați cu lansarea și aterizarea, ori există o altă cauză? Numeroase studii experimentale umane pot fi efectuate pe Terra”, a explicat Zetterberg.

Celule vii și funcționale ale creierului, printate 3D de oamenii de știință în laborator