Home » Știință » Eclipsă de soare dramatică pe Marte, surprinsă de roverul Perseverance. Imagini spectaculoase

Credit: NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS/SSI
Publicat: 21.04.2022

Roverul marțian Perseverance al NASA a surprins imagini dramatice cu Phobos, luna în formă de cartof a lui Marte, care traversează fața Soarelui. Aceste observații îi pot ajuta pe oamenii de știință să înțeleagă mai bine orbita lunii și modul în care gravitația acesteia exercită o atracție asupra suprafeței marțiene, modelând în cele din urmă crusta și mantaua Planetei Roșii.

Surprinsă de camera Mastcam-Z de ultimă generație a roverului Perseverance, eclipsa a durat puțin peste 40 de secunde. Phobos este de aproximativ 157 de ori mai mică decât Luna Pământului, iar cealaltă lună a lui Marte, Deimos, este chiar mai mică.

Imaginile sunt cele mai recente dintr-o lungă istorie a navelor spațiale ale NASA care captează eclipsele solare de pe Marte.

În 2004, roverele gemene ale NASA Spirit și Opportunity au realizat primele fotografii în timp real ale lui Phobos în timpul unei eclipse solare. Curiosity a continuat această „tradiție” cu videoclipuri filmate de sistemul său de camere Mastcam.

„Nu ne așteptam să fie atât de uimitoare”

Acum, roverul Perseverance a furnizat cel mai mare zoom-in video al unei eclipse solare de pe Phobos de până acum – și la cea mai mare rată de cadre de până acum. Acest lucru se datorează sistemului de camere Mastcam-Z de ultimă generație al lui Perseverance, un upgrade cu zoom de la Mastcam-ul lui Curiosity.

Culoarea diferențiază, de asemenea, această versiune a unei eclipse solare de pe Phobos. Mastcam-Z are un filtru solar care acționează ca niște ochelari de soare pentru a reduce intensitatea luminii.

„Se pot vedea detalii în forma umbrei lui Phobos, cum ar fi crestele și denivelările din peisajul lunar”, a declarat Mark Lemmon, astronom planetar la Space Science Institute din Boulder, Colorado, care a condus majoritatea observațiilor lui Phobos de către roverele de pe Marte. „De asemenea, se pot vedea pete solare”, a punctat acesta, potrivit Phys.org.

O spirală lentă a morții

Pe măsură ce Phobos se învârte în jurul lui Marte, gravitația sa exercită mici forțe de maree asupra interiorului Planetei Roșii, deformând ușor rocile din crusta și mantaua planetei. De asemenea, aceste forțe modifică încet orbita lui Phobos.

Prin urmare, geofizicienii pot folosi aceste schimbări pentru a înțelege mai bine cât de flexibil este interiorul lui Marte, dezvăluind mai multe despre materialele din crustă și manta.

Oamenii de știință știu deja că Phobos se apropie din ce în ce mai mult de suprafața marțiană și urmează să se prăbușească pe planetă în zeci de milioane de ani. Dar observațiile eclipselor de pe suprafața lui Marte din ultimele două decenii au permis oamenilor de știință să își perfecționeze înțelegerea spiralei lente a morții lui Phobos.

Roverul Perseverance de pe Marte a doborât toate recordurile „strămoșilor” săi

Roverul Perseverance și-a găsit propria parașută pe Planeta Roșie. Imagini din deșertul marțian

Roverul Perseverance, echipat cu 4 din cele 5 simțuri umane. Cum îl ajută să exploreze Planeta Roșie?

Când am putea primi mostrele colectate de Perseverance de pe Marte? Planul NASA s-a schimbat