Home » Știință » Sângele nostru ar putea proveni dintr-o sursă necunoscută până acum, sugerează un studiu

Publicat: 20.06.2022

Organismul nostru este atât de complicat încât chiar și cele mai vitale și bine studiate sisteme continuă să ne rezerve surprize. Sângele, de exemplu, ar putea avea nu doar unul, ci două tipuri de origini celulare în cadrul organismelor mamiferelor în formare, tocmai a dezvăluit un studiu efectuat pe șoareci.

„Din punct de vedere istoric, oamenii au crezut că cea mai mare parte a sângelui nostru provine dintr-un număr foarte mic de celule care, în cele din urmă, devin celule stem sanguine, cunoscute și sub numele de celule stem hematopoietice”, explică biologul celular de la Universitatea Harvard, Fernando Camargo, unul dintre cercetătorii care au participat la studiul asupra șoarecilor.

„Am fost surprinși să descoperim un alt grup de celule progenitoare care nu provin din celule stem. Acestea produc cea mai mare parte a sângelui în viața fetală până la vârsta adultă tânără, iar apoi încep să scadă treptat.” Aceste celule sunt cunoscute sub numele de progenitori multipotenți embrionari (eMPP).

Celulele stem hematopoietice se formează la începutul dezvoltării din celulele care căptușesc arterele. Anterior se credea că eMPPs se despart de celulele stem hematopoietice la un moment dat, la începutul dezvoltării lor.

De ce sistemul nostru imunitar slăbește odată cu vârsta?

Cu ajutorul unei strategii de coduri de bare genetice dezvoltate recent, Sachin Patel și colegii săi, cercetători biomedicali de la Universitatea Harvard, au reușit să urmărească celulele care se divid pentru a vedea că celulele stem hematopoietice și eMPP au apărut din aceeași mucoasă, scrie ScienceAlert.

Pentru a face acest lucru, cercetătorii au inserat biți de secvențe de ADN ușor de detectat într-un loc din genomul celulei de șoarece care ar fi fost transmis tuturor descendenților lor celulari.

Acest lucru le-a permis să urmărească originile tuturor celulelor țintă, dezvăluind că eMPP-urile s-au divizat în celule responsabile de majoritatea celulelor limfoide (un anumit tip de celule albe) din șoarecii în curs de dezvoltare. Aceste celule eMPP par a fi mamele multor celule sanguine imune, inclusiv ale celulelor albe din sânge (celule B și T).

Deși celulele stem hematopoietice pot produce, de asemenea, aceste celule imune, ele o fac într-un mod mult mai limitat. Tind să producă mai multe celule care duc la părțile megacariocice ale sângelui – celule care produc componentele necesare pentru coagularea sângelui.

„Vrem să înțelegem consecințele mutațiilor care duc la leucemie”

„Urmărim să încercăm să înțelegem consecințele mutațiilor care duc la leucemie, analizând efectele acestora atât în celulele stem sanguine, cât și în eMPP la șoareci”, spune Camargo. „Vrem să vedem dacă leucemiile care apar din aceste celule de origine diferite sunt diferite – de tip limfoid sau de tip mieloid”.

Mai mult, contribuția eMPPs la aprovizionarea cu sânge pare să scadă în timp, ceea ce ar putea explica misterul de lungă durată, respectiv de ce sistemul nostru imunitar slăbește odată cu vârsta. Patel și echipa au testat, de asemenea, modul în care aceste noi cunoștințe ar putea îmbunătăți transplanturile de măduvă osoasă, constatând că transplanturile de eMPP nu au rezistat foarte bine la șoareci.

„Dacă am putea adăuga câteva gene pentru a face ca eMPP-urile să se grefeze pe termen lung, acestea ar putea fi, potențial, o sursă mai bună pentru un transplant de măduvă osoasă”, explică Camargo.

Desigur, toate acestea se vor aplica doar dacă rezultatele sunt aceleași și la om. Căile de dezvoltare nu sunt întotdeauna valabile la diferite specii de mamifere. Echipa investighează acum aceste mame de celule sanguine la oameni și speră că descoperirile lor vor duce la noi tratamente pentru stimularea sistemelor imunitare îmbătrânite.

Această cercetare a fost publicată în Nature.

Depistarea tuberculozei, mai ușoară cu un nou test de sânge

Ce se întâmplă cu nivelul zahărului din sânge atunci când mănânci pâine?

O asociație de vampiri avertizează împotriva consumării de sânge și recomandă testarea regulată