Home » Știință » Descoperirea unor tipuri complet noi de virusuri oferă indicii despre originile vieții complexe

Publicat: 01.07.2022

Prima descoperire a unor virusuri care infectează un grup de microbi care ar putea include strămoșii tuturor formelor de viață complexă a fost făcută, anunță cercetătorii de la Universitatea Texas din Austin.

Descoperirea, publicată în revista Nature Microbiology, oferă indicii despre originile vieții complexe și sugerează noi direcții de explorare a ipotezei conform căreia virusurile au fost esențiale pentru evoluția oamenilor și a altor forme de viață.

Există o ipoteză bine susținută conform căreia toate formele de viață complexe, cum ar fi oamenii, stelele de mare și copacii – care prezintă celule cu nucleu și sunt numite eucariote – au luat naștere atunci când archaea și bacteriile au fuzionat pentru a forma un organism hibrid.

Cercetări recente sugerează că primele eucariote sunt descendenți direcți ai așa-numitei archaea Asgard. Cea mai recentă cercetare, realizată de Ian Rambo (un fost student la doctorat la UT Austin) și de alți membri ai laboratorului lui Brett Baker, aruncă lumină asupra modului în care virusurile ar fi putut juca un rol în această istorie de miliarde de ani.

Virusurile oferă indicii despre originile vieții complexe

„Acest studiu deschide o ușă către o mai bună rezolvare a originii eucariotelor și către înțelegerea rolului virusurilor în ecologia și evoluția arheilor Asgard”, a declarat Rambo. „Există o ipoteză conform căreia virusurile ar fi putut contribui la apariția vieții celulare complexe”.

Aceasta sugerează că, pe lângă bacterii și archaea, virusurile ar fi putut contribui cu o anumită componentă genetică la dezvoltarea eucariotelor. Această ultimă descoperire nu rezolvă această dezbatere, dar oferă câteva indicii interesante.

Virusurile nou descoperite care infectează archaea Asgard care trăiește în prezent au unele caracteristici similare cu cele ale virusurilor care infectează eucariote, inclusiv capacitatea de a-și copia propriul ADN și de a deturna sistemele de modificare a proteinelor gazdelor lor. Faptul că aceste virusuri Asgard prezintă caracteristici atât ale celor care infectează eucariote, cât și ale procariotelor, care au celule fără nucleu, îi face unici, deoarece nu sunt exact ca cei care infectează alte archaea sau forme de viață complexe.

„Cel mai interesant lucru este că sunt tipuri complet noi de virusuri, diferite de cele pe care le-am mai văzut până acum în archaea și eucariote, care infectează rudele noastre microbiene”, a declarat Baker, profesor asociat de științe marine și biologie integrativă și autor corespondent al studiului, scrie Phys.org.

Virusurile, esențiale pentru evoluția oamenilor

Archaea Asgard, care a evoluat probabil cu peste 2 miliarde de ani în urmă și ai cărei descendenți sunt încă în viață, a fost descoperită în sedimentele din adâncurile marine și în izvoarele termale din întreaga lume, dar până în prezent doar o singură tulpină a fost cultivată cu succes în laborator.

Pentru a le identifica, oamenii de știință le colectează materialul genetic din mediul înconjurător și apoi le compun genomul. În acest ultim studiu, cercetătorii au scanat genomurile pentru a găsi regiuni de ADN care se repetă, care conțin mici bucăți de ADN viral care pot fi asociate cu precizie cu virusurile care au infectat anterior acești microbi.

Aceste „amprente” genetice le-au permis să identifice acești invadatori virali care infectează organisme cu roluri-cheie în povestea complexă a originii eucariotelor.

„Acum începem să înțelegem implicarea și rolul pe care virusurile ar fi putut să îl aibă în puzzle-ul evoluției”, a declarat Valerie De Anda, cercetător asociat la UT Austin și co-autor al studiului.

Cercetătorii propun uciderea furnicilor folosind virusuri

O metodă de detectare a virusurilor în timp real ne-ar putea ajuta să combatem următoarea pandemie

Un virus experimental împotriva cancerului a fost injectat într-un pacient pentru prima dată

„Gripa rusească” din 1889 ar fi fost cauzată de coronavirus. Cât a durat pandemia atunci?