Home » Știință » Un nou robot, inspirat de șopârle, va explora suprafața lui Marte

Un nou robot, inspirat de șopârle, va explora suprafața lui Marte

Sursa foto: Chen et al (MDPI, 2023)
Publicat: 10.02.2023

Progresele tehnologice au deschis posibilități uimitoare pentru explorarea spațială, care ar putea conduce spre noi descoperiri ale corpurile celeste din galaxia noastră. Roboții s-au dovedit a fi instrumente promițătoare pentru explorarea lui Marte, o planetă terestră din Sistemul Solar, despre care se știe că găzduiește unele elemente similare cu cele găsite pe Pământ.

Exolorarea lui Marte și a suprafeței sale este o căutare fascinantă, deoarece ar putea dezvălui semne din trecut sau din prezent ale vieții extraterestre. Pe lângă potențiala descoperire a unor forme de viață microbiană străveche, aceste explorări ar putea conduce la descoperirea de resurse care există în afara Pământului, creând un posibil drum al misiunilor umane viitoare spre Marte, conform Tech Xplore.

Cercetătorii de la Universitatea de Aeronautică și Astronautică Nanjing din China au dezvoltat recent un nou robot patruped, inspirat de o șopârlă, care ar putea ajuta la explorarea suprafeței Planetei Roșii.

Un mecanism inspirat de șopârle

Robotul lor, prezentat în jurnalul MDPI’s Biomimetics, are o structură corporală flexibilă care poate imita mișcările unei șopârle de deșert și stilul său locomotor.

„Pentru a asista misiuni ambițioase, fără echipaj, desfășurate pe Marte, au fost dezvoltate tipuri specifice de rovere planetare pentru îndeplinirea sarcinilor pe suprafața planetei. Din cauza faptului că suprafața sa este compusă din soluri granulate și roci de diferite dimensiuni, roverele contemporane pot avea dificultăți în a se mișca pe solurile moi sau în a se cățăra pe stânci. Ca să depășească aceste impedimente, această cercetare dezvoltă un robot patruped tărâtor, inspirat de caracteristicile locomotorii ale unei șopârle de deșert”, au scris în cercetare Guangming Chen, Long Qiao, Zhenwen Zhou, Lutz Richter și Aihong Ji.

Fiecare dintre articulațiile șoldului care conectează structura coloanei vertebrale cu picioarele robotului este alcătuită din două servomotoare și un mecanism cu patru articulații, care permite robotului să se ridice fără să își piardă echilibrul.

„Structura picioarelor utilizează un mecanism cu patru legături, care asigură o mișcare de ridicare constantă. Piciorul este format dintr-o gleznă activă și o pernuță rotundă cu patru degete flexibile, eficiente pentru a prinde solul și rocile”, au explicat cercetătorii în lucrarea lor.

Cum a fost creat robotul care va explora suprafața lui Marte?

Ca să copieze mișcările șopârlelor, cercetătorii au creat o serie de modele cinematice pentru fiecare din componentele robotului lor. Apoi au folosit aceste modele și calcule numerice ca să plănuiască mișcările robotului.

Cercetătorii au evaluat inițial robotul într-o serie de simulări, ca să determine dacă acesta ar putea într-adevăr să imite mișcările unei șopârle. Rezultatele lor au fost foarte promițătoare, deoarece aceștia au constatat că robotul lor ar putea efectua mișcările și stilul de mer dorit.

Chen și colegii lui au creat deja un prototip al robotului lor, folosind materiale de rășină tipărite 3D, un panou de control servo, o baterie d elitiu și alte componente electronice. Apoi au folosit un banc de testare prin simulare pentru a evalua mișcările prototipului lor de robot pe suprafețe stâncoase care seamănă cu terenul de pe Marte.

Savanții au concluzionat că robotul se poate mișca în medii pietroase, subliniind potențialul pentru misiuni viitoare pe Planeta Roșie.

Cu toate acestea, înainte de a putea fi implementat și testat în afara laboratorului, echipa va trebui să-l dezvolte în continuare, de exemplu prin adăugarea unei structuri de etanșare care să-l protejeze de sol sau praf.

Roboții pentru oceane extraterestre, inspirați din creaturile marine de pe Terra

Ce-ar fi dacă roboții ar putea simți o atingere la fel ca oamenii?

Cercetătorii au combinat roboți și celule musculare de la șoareci. Iată ce a ieșit!

Robotul care se poate topi și apoi solidifica, la fel ca în Terminator, tocmai a fost creat