Home » Știință » Henry Cavendish, cercetătorul care a cântărit Pământul în 1797 cu două bile de metal

Sursa foto: Shuttestock/Profimedia
Publicat: 15.06.2023

Misterul modului prin care putem cântări masa Pământului a persistat până în 1687, și nici măcar atunci nu am reușit să îl elucidăm. Asta s-a întâmplat abia până în 1798.

La sfârșitul anilor 1600, Isaac Newton a propus legea universală a gravitației: fiecare particulă atrage orice altă particulă din Univers cu o forță (F) determinată de masele lor (M) și de pătratul distanței dintre centrele obiectelor (R). Pasionații de matematică ar prefera să o exprime astfel: F=G(M1xM2/D2)

După cum se poate observa din matematică, dacă aveți masa unuia dintre obiecte (și toate celelalte informații din ecuație), puteți calcula masa celui de-al doilea obiect.

Să presupunem că ai fi una dintre masele cunoscute (sau ai folosi o greutate specifică): ai putea calcula greutatea Pământului, având în vedere că știm aproximativ la ce distanță ne aflăm de centrul Pământului.

Cunoașterea masei și densității Pământului, utilă pentru astronomi

Problema era că, pe vremea lui Newton, nu aveam o valoare pentru G, ceea ce făcea acest lucru imposibil.

Newton credea că măsurarea forței gravitaționale a unui obiect nu era posibilă pentru obiectele mai mici decât planetele și sateliții naturali. Cu toate acestea, s-a înșelat.

Cunoașterea masei și densității Pământului ar fi incredibil de utilă pentru astronomi, deoarece i-ar ajuta să calculeze masa și densitatea altor obiecte din Sistemul Solar, dar ar fi și interesant de știut în sine. În 1772, Societatea Regală a înființat „Comitetul de atracție” pentru a afla tocmai asta.

Savanții au încercat măsurarea densității medii a Pământului cu ajutorul unui munte din Scoția. Echipa a arătat că masa imensă a Muntelui Schiehallion exercita o forță de atracție asupra pendulelor.

La ce distanță ne aflăm de centrul Pământului?

Măsurând mișcarea pendulului și studiind muntele, au reușit să calculeze o densitate aproximativă a Pământului.

În 1797, însă, cercetătorii au obținut în sfârșit valoarea lui G, fapt ce ne-a permis să calculăm masa Pământului. Geologul John Michell a încercat să ajungă la un răspuns, dar nu a reușit din cauza faptului că a murit.

În schimb, experimentul a fost realizat de omul de știință Henry Cavendish, care a folosit echipamentul lui Michell.

Folosind o instalație relativ simplă, Cavendish a reușit să măsoare forța dintre două sfere metalice separate de o distanță cunoscută. Forța gravitațională a Pământului exercitată asupra bilei mai mici a putut fi măsurată prin cântărirea acesteia, iar densitatea bilelor era, de asemenea, cunoscută, scrie IFL Science.

Așadar, dacă sunteți curioși să aflați, în urma stabilirii raportului dintre cele două forțe, Cavendish a constatat că masa Pământului era de aproximativ 5.974.000.000.000.000.000.000.000 kilograme.

Astronomii au găsit o stea care devine „diamant cosmic” la 104 ani-lumină depărtare de Pământ