Home » Știință » Celule cerebrale „hibride”, descoperite în creierul oamenilor

Celule cerebrale „hibride”, descoperite în creierul oamenilor

Publicat: 11.09.2023

O echipă internațională de oameni de știință a găsit celule cerebrale „hibride” ascunse printre neuroni și unitățile lor de suport.

În mod surprinzător, noul tip de celulă are caracteristicile ambelor tipuri menționate mai sus, permițându-i să aibă un rol activ în funcțiile neurologice, oferind în același timp asistență țesuturilor nervoase din jurul său.

Astrocitele sunt celule abundente din creier care se înfășoară în jurul conexiunilor neuronale precum „lipiciul”. Timp de mulți ani, oamenii de știință au presupus că aceste celule sunt în întregime pasive, prezente doar pentru a proteja neuronii.

Celule cerebrale „hibride”, găsite în creierul oamenilor și al șoarecilor

Domeniul a fost revoluționat atunci când au apărut dovezi că astrocitele pot contribui la „declanșarea” neuronilor prin secretarea de glutamat, principalul neurotransmițător al creierului. Dar deși studiile din laborator sugerează că astrocitele sunt capabile să elibereze și să absoarbă glutamatul, rolul lor într-un creier viu și sănătos este încă în curs de investigare.

Explorând în continuare această ipoteză, cercetătorii de la diferite instituții din Regatul Unit și Europa au dat peste celule cerebrale „hibride” în creierul șoarecilor. „Între neuroni și astrocite, avem acum un nou tip de celulă. Descoperirea sa deschide perspective imense de cercetare”, spune farmacologul Andrea Volterra, de la Universitatea din Lausanne (UNIL), Elveția.

Folosind secvențierea ARN-ului unicelular, Volterra și colegii săi au identificat nouă grupuri distincte de astrocite în hipocampul creierului. Clusterul numărul 7 s-a remarcat. A fost localizat în părți foarte discrete ale hipocampului și poseda toate aparatele moleculare necesare pentru a împacheta glutamatul pentru eliberare.

Folosind un tip de imagistică cu glutamat pe șoareci vii, cercetătorii au descoperit că aceste celule specializate eliberează glutamat în puncte precise asemănătoare cu o sinapsă (spațiul în care doi neuroni comunică de obicei prin eliberarea de glutamat).

Studiul acestor celule ar putea aduce progrese în înțelegerea bolii Alzheimer

„Sunt celule care modulează activitatea neuronală, acestea controlează nivelul de comunicare și excitație al neuronilor”, explică neurologul Roberta de Ceglia, de la UNIL. Atunci când echipa de cercetare a perturbat aceste celule asemănătoare astrocitelor, șoarecii au prezentat tulburări de memorie.

Volterra spune că el și colegii săi plănuiesc acum studii viitoare pentru a explora rolul celulelor hibride în boli ale creierului precum Alzheimer, unde memoria este afectată, notează Science Alert.

„Prin descoperirea acestei subpopulații atipice de astrocite specializate din creierul adult, oferim perspective asupra rolurilor complexe ale astrocitelor în fiziologia și bolile sistemului nervos central (SNC) și identificăm o potențială țintă terapeutică”, scriu autorii studiului.

Deocamdată, celulele speciale sunt denumite astrocite glutamatergice, primele de acest fel. Studiul a fost publicat în Nature.

E confirmat științific: alcoolul nu-i face pe oameni mai atrăgători!

Regenerarea mielinei, învelișul protector al fibrelor nervoase, ar putea fi acum posibilă