Home » Știință » Oamenii de știință au descoperit „un râu uimitor de stele” care curge prin spațiul intergalactic

Publicat: 17.12.2023

„Un râu uimitor de stele” a fost observat curgând prin spațiul intergalactic într-un roi de galaxii, aflat la o distanță de aproximativ 300 de milioane de ani-lumină.

Astfel de „râuri” sunt cunoscute sub numele de fluxuri stelare. Cu o lungime de 1,7 milioane de ani-lumină, noul flux este cel mai lung observat vreodată. Și asta nu este tot: este primul de acest fel observat vreodată în afara unei galaxii.

Descoperirea este o surpriză uriașă. Într-un mediu atât de dinamic și de complex din punct de vedere gravitațional precum un roi de galaxii, ceva atât de firav precum un curent stelar nu ar trebui să dureze foarte mult timp.

„Acest curent gigantic ne-a intersectat calea din întâmplare”

Mai mult, descoperirea poate fi folosită pentru a studia mai în detaliu roiurile de galaxii și materia întunecată aglomerată și misterioasă din acestea.

„Acest curent gigantic ne-a intersectat calea din întâmplare”, spune astrofizicianul de observație Javier Román de la Universitatea din Groningen din Olanda și de la Universitatea din La Laguna din Spania. „Noi studiam halourile de stele situate în jurul galaxiilor mari”.

Descoperirea este o surpriză uriașă

Fluxurile stelare sunt destul de frecvente în galaxia Calea Lactee. Se crede că acestea sunt rămășițele unor roiuri globulare dense de stele, smulse de forțele de maree ale Căii Lactee. Dar sunt greu de identificat; asocierea stelelor nu este imediat clară, deoarece distanțele până la stele sunt destul de greu de măsurat, iar fluxurile sunt destul de slabe.

În spațiul intergalactic, această stinghereală face, de asemenea, ca asociațiile libere de obiecte să fie greu de observat. Spațiul este plin de lucruri care sunt foarte luminoase; cu cât ceva este mai slab, cu atât este mai probabil să nu-l observăm.

Román și colegii săi foloseau telescopul Jeanne Rich de 0,7 metri și telescopul William Herschel de 4,2 metri pentru a căuta structuri slabe în cadrul roiului Coma, care conține mii de galaxii cunoscute.

Ei încercau să studieze halourile galactice – regiunile difuze și sferice de stele rare și materie întunecată care cuprind planurile populate ale galaxiilor.

Descoperirea poate ajuta la studierea materiei întunecate

Cu toate acestea, datele lor au dezvăluit ceva neașteptat: o panglică lungă și extinsă de stele, care nu este conținută în interiorul unei galaxii, ci între galaxiile din roi.

Această panglică este net diferită de filamentele subțiri ale pânzei cosmice care leagă galaxiile între ele și în cadrul roiului, scrie ScienceAlert.

Deși sunt destul de mari și par pașnice, roiurile de galaxii sunt medii haotice din punct de vedere gravitațional, obiectele masive din ele împingându-se și trăgându-se unele pe altele în toate direcțiile.

Un curent stelar este neașteptat să supraviețuiască mult timp într-un astfel de mediu – dar acest mediu ne oferă câteva indicii cu privire la originile curentului, au descoperit cercetătorii.

Ei au efectuat simulări și au descoperit că, deși rare, astfel de fluxuri se pot forma într-un roi de galaxii – dintr-o galaxie pitică trasă în afară de gravitația galaxiilor mai mari, au concluzionat cercetătorii.

Descoperire năucitoare: Astrofizicienii au găsit o galaxie fără materie întunecată