Home » Știință » A fost creată salata „perfectă” pentru astronauții care vor ajunge pe Marte

A fost creată salata „perfectă” pentru astronauții care vor ajunge pe Marte

Credit foto: Adapted from ACS Food Science & Technology 2023, DOI: 10.1021/acsfoodscitech.3c00396
Publicat: 04.01.2024

În timp ce agențiile spațiale din întreaga lume își fac planuri peste planuri, cercetătorii își dau seama că nu știu cum să hrănească oamenii în cel mai optim mod posibil. Acum, oamenii de știință au creat salata perfectă pentru astronauți: o mâncare vegetariană delicioasă!

Cercetătorii au ales ingrediente proaspete ce îndeplinesc nevoile nutriționale ale bărbaților și care pot fi cultivate în spațiu, potrivit EurekAlert.

Astronauții aflați în spațiu ard mai multe calorii decât oamenii de pe Pământ și necesită mai mulți micronutrienți, cum ar fi calciu, pentru a rezista expunerii îndelungate la microgravitație. Mai mult, viitoarele misiuni de lungă durată vor necesita cultivarea de mâncare într-un mod circular și sustenabil în navele sau coloniile spațiale.

O salată vegetariană, mâncarea perfectă pe Marte

Deși cercetătorii au explorat mai multe metode de cultivare a hrănii în spațiu și au studiat ce fel de nutrienți sunt necesari pentru astronauți, mâncăruri proaspete nu au fost create. Așadar, Volker Hessel și colegii săi au încercat să creeze o mâncare spațială ce îndeplinește toate acele cerințe unice ale zborului spațial; dar în același timp și ceva gustos.

Mai întâi, cercetătorii au analizat combinații de ingrediente proaspete, folosind o metodă numită programare liniară, prin care sunt observate la nivel computațional diferite variabile. În cazul de față, modelul a identificat cât de potrivite au fost combinațiile de diverse mâncăruri pentru nevoile nutriționale zilnice ale bărbaților în spațiu, iar în același timp reducând la minimum cantitatea de apă necesară cultivării hrănii.

Astfel, echipa a ales ingrediente ce necesită o cantitate mică de fertilizator, timp și suprafață pentru a crește. Din cele 10 scenarii analizate, cercetătorii au concluzionat că o mâncare vegetariană din boabe de soya, semințe de mac, orz, kale, arahide, cartof dulce și/sau semințe de floarea soarelui a fost cea mai echilibrată și mai eficientă combinație de nutrienți și eforturi agricole minimale.

Cercetătorii au preparat salata și au testat-o pe patru persoane

De asemenea, chiar dacă această combinație nu oferă toți micronutrienții de care are nevoie un astronaut, mâncarea poate fi însoțită de suplimente, potrivit studiului.

Pentru a fi siguri că mâncarea era și gustoasă, cercetătorii au preparat salata și au testat-o pe patru persoane. „Nu m-aș supăra dacă aș mânca asta toată săptămâna”, a spus cineva, în timp ce restul persoanelor au cerut încă o porție. În viitor, cercetătorii vor să creeze mâncarea spațială perfectă și pentru femei și să extindă varietatea de plante.

O priveliște spectaculoasă cu orizontul planetei Marte, surprinsă de o sondă NASA

De ce a suspendat NASA de URGENȚĂ toate misiunile pe planeta Marte?

Atmosfera planetei Marte strălucește în nuanțe de verde pe timpul nopții