Home » Știință » Câte grame de asteroid a reușit NASA să aducă înapoi pe Pământ după 10 ani și 1,2 miliarde de dolari?

O mostră din asteroidul Bennu. Sursa foto: Profimedia
Publicat: 18.02.2024

NASA a dezvăluit, în sfârșit, câte grame a reușit să aducă înapoi pe Pământ de pe asteroidul Bennu.

Agenția spațială americană a adus înapoi pe Pământ o cantitate de 121,6 grame de asteroid în toamna anului 2023, ca parte din misiunea OSIRIS-REx. Jurnaliștii de la Ars Technica au comparat această cantitate cu jumătate de cană de zahăr, o cutie cu 100 de agrafe sau un avocado mai mic, „pe care nici nu-l poți întinde pe o felie de pâine prăjită”.

Așadar, mostra adusă de pe Bennu este destul de mică, mai ales atunci când avem în vedere eforturile întreprinse de NASA și partenerii săi în această misiune. Centrul Goddard pentru Zbor Spațial al agenției a colaborat cu Universitatea din Arizona și Lockheed Martin pentru a construi nava spațială OSIRIS-REx, în valoare de 800 de milioane de dolari.

1,2 miliarde de dolari și aproape un deceniu

Nava a fost apoi lansată în septembrie 2016, la bordul unei rachete Atlas V, operațiune care a costat încă 183,5 milioane de dolari. Apoi, pe măsură ce a traversat Sistemul Solar și a revenit la Pământ, NASA a mai cheltuit încă 200 de milioane de dolari pentru operațiuni.

În cele din urmă, NASA a investit 1,2 miliarde de dolari și aproape un deceniu pentru a aduce înapoi o cantitate de praf de asteroid ce ar încăpea cu ușurință într-o conversă de ton.

Chiar și așa, cele 121,6 grame de pe Bennu sunt de 20 de ori mai mult decât orice altă mostră de asteroid adusă vreodată pe Pământ. Cele câteva grame vor permite oamenilor de știință să studieze materialele din praful de asteroid pentru a afla mai multe despre originea vieții și condițiile de la începuturile Sistemului Solar.

Misiunea OSIRIS-REx poate fi considerată un succes răsunător

Mai mult, cantitatea adusă înapoi pe Pământ a fost dublu față de minimul cerut pentru misiune, adică 60 de grame. Așadar, misiunea OSIRIS-REx poate fi considerată un succes răsunător.

Oamenii de știință au fost nevoiți să aștepte mai mult decât era preconizat pentru a afla cât de mult material a fost adus înapoi pe planeta noastră cu OSIRIS-REx. Asta pentru că inginerii și tehnicienii de la Centrul Spațial Johnson din Houston s-au chinuit mai bine de trei luni să deschidă recipientul cu praful și rocile de pe Bennu, totul din cauza unor elemente de prindere blocate. A fost nevoie ca noi instrumente să fie construite pentru ca „mica avere” să fie dezvăluită în ianuarie a.c.

Peste 200 de cercetători din lume vor primi material de pe Bennu

În următoarele săptămâni, o parte din materialul de pe Bennu va fi trimis la peste 200 de cercetători din toată lumea pentru a fi studiat, inclusiv de la instituții americane, Agenția Spațială Canadiană și Agenția Japoneză pentru Explorare Aerospațială.

NASA va păstra în jur de 70% din material pentru studii viitoare.

În septembrie 2023, înainte ca misiunea OSIRIS-REx să revină pe Pământ cu materialul de pe Bennu, redacția DESCOPERĂ.ro a avut deosebita plăcere de a vorbi cu dr. Tom Statler, expert NASA în asteroizi și apărare planetară.

În cadrul interviului, Statler a dezvăluit că „există indicii că apa de pe Pământ ar fi venit de la asteroizi, așa că dacă există cu adevărat o legătură între apa din corpurile noastre și apa dintr-o rocă din spațiu care s-ar fi prăbușit pe Pământ în urmă cu 4 miliarde de ani, atunci asta ne spune ceva profund despre ceea ce suntem noi și despre relația noastră cu planeta și spațiul cosmic.”

Ce au descoperit cercetătorii NASA după primele analize cu fragmentele din asteroidul Bennu?

O misiune este în mare pericol din cauza reducerilor masive de angajați de la NASA