Un set haotic de ghiduri clinice determină ca mulți copii să nu primească sprijinul necesar pentru dislexie, susțin cercetătorii într-un nou studiu. Pentru a combate această problemă, ei propun să schimbăm definiția dislexiei cu una care ar trebui adoptată la nivel global, astfel încât toți copiii să beneficieze de aceleași evaluări și suport educațional.
O echipă de cercetători din Marea Britanie, provenind de la Universitatea din Birmingham, Comitetul pentru Standarde SpLD, King’s College London și Universitatea din Oxford, a analizat situația din Anglia, Țara Galilor și Irlanda de Nord. Ei au colaborat cu experți internaționali pentru a contura o definiție mai clară și mai incluzivă.
De-a lungul anilor, au existat numeroase încercări de a defini trăsăturile dislexiei pentru a facilita diagnosticarea și sprijinul educațional. Cu toate acestea, lipsa unei definiții universal acceptate a dus la discrepanțe majore în ceea ce privește accesul la suport, care variază în funcție de locație. Prin urmare, ar trebui să schimbăm definiția dislexiei.
„Nu există un parcurs clar și universal pentru evaluarea copiilor cu dislexie în Anglia, Țara Galilor și Irlanda de Nord. Procesul de identificare a dificultăților de învățare și de stabilire a intervențiilor variază enorm de la o regiune la alta”, explică prof. Julia Carroll, coordonatoarea studiului.
Ultima încercare majoră de redefinire a dislexiei în Marea Britanie a avut loc în urma Raportului Rose din 2009, care a propus o definiție și a subliniat importanța profesorilor specializați în identificarea și sprijinirea elevilor dislexici. Cu toate acestea, această definiție a fost criticată de-a lungul anilor și nu a fost universal acceptată.
Pentru a stabili o definiție mai clară și mai incluzivă, cercetătorii au adunat un grup de 58 de experți în dislexie, incluzând profesori specializați și persoane cu experiență directă. Aceștia au votat asupra unor declarații cheie referitoare la dislexie, iar 42 dintre afirmații au obținut un consens de peste 80%, notează IFL Science. Acestea au fost integrate în noua definiție.
Noua definiție, pe scurt: dislexia este un set de dificultăți de procesare care afectează cititul și scrisul, existând pe un spectru cu severitate variabilă; dificultățile în fluența citirii și scrisului sunt prezente indiferent de limbă și vârstă; alte abilități, precum matematica, pot fi, de asemenea, afectate; dislexia apare frecvent alături de alte condiții precum ADHD și discalculie; dificultățile de procesare fonologică sunt cel mai des întâlnite, dar nu sunt singurul simptom cognitiv al dislexiei.
Într-un al doilea studiu, echipa a analizat modul în care această definiție ar putea fi aplicată în diagnosticarea dislexiei. Ei propun un proces de evaluare în patru etape pentru orice copil care prezintă dificultăți de citire, scriere sau ortografie, recomandând standardizarea acestui proces la nivel național.
Mulți oameni sunt familiarizați cu termenul „dislexie”, dar semnele acestei afecțiuni sunt adesea greșit înțelese sau trecute cu vederea. Stabilirea unei definiții unitare, cu aportul specialiștilor și al persoanelor afectate, ne-ar putea asigura că oricine interacționează cu un copil cu dificultăți de învățare are un set clar de principii de urmat.
„Dislexia este o tulburare complexă de învățare care se manifestă diferit de la o persoană la alta. Dacă nu este identificată și abordată corespunzător, poate avea un impact negativ asupra educației și, ulterior, asupra vieții profesionale. Prin lipsa unui proces universal de identificare și sprijin pentru dislexie, dezavantajăm foarte mulți copii și tineri”, concluzionează prof. Caroll.
Noua definiție a fost publicată în Journal of Child Psychology and Psychiatry.
Studiul privind diagnosticarea a apărut în Dyslexia Journal.
Terapia cu lumină roșie pentru frumusețe: miracol sau „apă de ploaie”?
Un studiu pe șoareci arată că stresul afectează modul în care creierul procesează zgomotul
Polenul nu este doar o neplăcere pentru cei alergici, ba chiar poate pune viața în pericol
A fost descoperit încă un efect al schimbărilor climatice asupra oamenilor