Home » Stiinta » Monstrii Universului

Monstrii Universului

Autor: Marc Ulieriu 07.12.2007
Fiecare este speciala in felul ei, dar toate au un numitor comun sunt MARI, sunt GIGANTICE, sunt adevarati MONSTRI. Opt masinarii magnifice, o singura misiune: descifrarea secretelor Universului.

Acceleratorul de particule Large Hadron Collider (LHC)
CE ESTE. Cel mai mare si mai puternic accelerator de particule din lume. MARIME. Tunelul cilindric, in forma de inel, este lung de 27 de kilometri. LOCALIZARE. E ingropat la peste 80 de metri sub pamant, la granita dintre Franta si Elvetia, in prelungirea laboratoarelor CERN.
LA CE FOLOSESTE. Pana acum, a reusit sa reproduca starea Universului imediat dupa Big Bang. Astfel, cercetatorii au aflat care este compozitia fundamentala a materiei (materia din care s-au nascut toate lucrurile).
DE CE E ATAT DE MARE. Intrebarea corecta ar fi „De ce e asa de mic?“ Iar raspunsul este: pentru a mentine costurile scazute. In loc sa sape un tunel nou, care ar fi fost extrem de scump, fizicienii au decis sa dezasambleze LEP-ul, acceleratorul de electroni si pozitroni gazduit anterior de CERN, si sa-l inlocuiasca cu cele 50.000 de tone de echipamente necesare pentru functionarea actualului dispozitiv.
CINE LUCREAZA LA EL. 600 de oameni de stiinta si ingineri din aproximativ 30 de tari.
IN CE STADIU SE AFLA. Cam o treime dintre magnetii necesari au ajuns la CERN. Va lucra la capacitate maxima incepand cu 2007. COST. 2,5 miliarde USD.
IN VIITOR. Desi lucrarile la LHC n-au fost inca finalizate, fizicienii se gandesc deja la urmatorul dispozitiv similar, de dimensiuni uriase. Varianta pe care si-o doresc cel mai mult este construirea unei masinarii cu o lungime de 30 de kilometri care va ciocni electroni si pozitroni la energii de cel putin 500 de miliarde de electronvolti.

» Naveta CASSINI-HUYGENS
CE ESTE. Cea mai mare naveta spatiala automata in activitate. DIMENSIUNI. Cassini are inaltimea de 6,7 metri, latimea de 4 metri si greutatea de 7 tone.
LOCALIZARE. Orbiteaza in jurul planetei Saturn.
LA CE FOLOSESTE. Scopul sau este descoperirea miste­relor planetei Saturn, pe orbita careia va petrece patru ani. In acest timp, va studia atmosfera, campul magnetic, inele­le si lunile inghetate ale planetei. In decembrie, sonda spatiala Huygens s-a desprins de Cassini, iar pe 16 ianuarie 2005 a coborat pe suprafata lui Titan, luna cea mai mare a lui Saturn. Titan are o atmos­fera bogata in azot si metan si o compozitie asemanatoare celei pe care o avea Pamantul in urma cu 4 miliarde de ani, cand viata inca nu aparuse. Titan este singurul satelit natural cu atmosfera din sistemul solar, fapt care il face extrem de interesant pentru oamenii de stiinta.
DE CE E ATAT DE MARE. Cassini duce cu ea 18 instrumen­te stiintifice pentru analizarea lui Saturn (este naveta spatiala orbitala cel mai bine echipata din isto­rie), la care se adauga sonda spatiala Huygens, care cantareste 320 de kilograme. Mai mult de 50% din greutatea initiala a navetei a reprezentat-o combustibilul necesar propulsarii ei in calatoria de 3,5 miliarde de kilometri catre Saturn, via Venus (de doua ori), Pamant si Jupiter.
CINE LUCREAZA LA EA. 260 de oameni de stiinta din 17 tari.
IN CE STADIU SE AFLA. Cassini a ajuns la Saturn in iulie 2004, iar Huygens a poposit pe suprafata lui Titan la 16 ianuarie 2005. COST. 3,27 miliarde USD.
IN VIITOR. Nu mai tarziu de anul 2012, NASA spera sa lanseze misiunea JIMO, care va explora lunile inghetate Europa, Callisto si Ganymede ale planetei Jupiter. JIMO ar putea deve­ni cea mai mare naveta spatiala construita vreodata de NASA, in greutate de pana la 20 de tone.