Home » Natură » Cum arăta, de fapt, deșertul Sahara în urmă cu zeci de mii de ani. FOTO

Cum arăta, de fapt, deșertul Sahara în urmă cu zeci de mii de ani. FOTO

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 04.07.2020

Deșertul Sahara este unul dintre cele mai ostile locuri de pe planetă, acoperind mare parte din Africa de Nord cu aproape 9,2 milioane de kilometri pătrați de dune de nisip și pietre.

Însă, deșertul Sahara nu a fost așa de uscat și dezolant mereu. Picturi primitive și fosile descoperite în regiunea sugerează că Sahara a fost cândva o oază înverzită, un loc în care așezări umane și diverse specii de plante și animale prosperau.

După ce oamenii de știință au analizat praful depozitat pe coasta de vest a Africii în ultimii 240.000 de ani, au descoperit că Sahara și Africa de Nord în general oscilează între clime umede și uscate la fiecare 20.000 de ani. Această variație climatică este în mare parte provocată de schimbările asupra axei Pământului pe măsură ce planeta orbitează în jurul Soarelui.

Cum arăta, de fapt, deșertul Sahara în urmă cu zeci de mii de ani

Astfel, orbita Terrei afectează distribuția de lumină solară între anotimpuri. Astfel, la fiecare 20.000 de ani, Pământul trece de la mai multă lumină solară în timpul verii la mai puțină și apoi iar la mai multă.

Se pare că Sahara trece prin perioade umede și uscate la fiecare 100.000 de ani, un ritm geologic pe care oamenii de știință l-au asociat cu ciclurile de ere glaciare ale planetei noastre, care par să apară și să treacă la fiecare 100.000 de ani, scrie Phys.org.

Sahara trece prin perioade umede și uscate la fiecare 100.000 de ani

De asemenea, straturi cu o fracțiune mai mare de praf par să coincidă cu perioadele în care Terra este acoperită de gheață. În plus, straturile mai puțin prăfuite apar în timpul perioadelor interglaciare, ca cea din zilele noastre, când gheața este în mare parte retrasă.

Așadar, deși pare un peisaj atât de ostil și de nepătruns, deșertul Sahara a trecut prin multe transformări de-a lungul timpului.

Sahara se EXTINDE: Cel mai mare deşert de pe glob a crescut cu 10% în ultimul secol din cauza schimbărilor climatice