Home » Știință » Cele mai vechi fluide din Sistemul Solar ar putea să se afle la baza vieţii biologice

Publicat: 24.05.2020
Cercetătorii explică faptul că au descoperit indicii ale prezenţei apei în materialele care s-au format în urmă cu 4,5 miliarde de ani.

Un studiu efectuat de către un grup internaţional de oameni de ştiinţă arată că lichidele, în special apa, se găseau din abundenţă în materialele din care s-a format Sistemul Solar, în urmă cu 4,5 miliarde de ani, notează Phys.

Pentru a ajunge la această concluzie, oamenii de ştiinţă au analizat meteoritul recuperat din lacul Tagish şi au descoperit o serie de molecule şi de pori pe crusta acestuia care indicau prezenţa apei şi a altor lichide.

„Ştim că apa era abundentă în Sistemul Solar timpuriu […] dar există foarte puţine dovezi directe despre chimia sau aciditatea acestor lichide, chiar dacă acestea ar fi fost critice pentru formarea şi evoluţia timpurie a aminoacizilor şi, în cele din urmă, pentru viaţa microbiană”, explică dr. Lee White, cercetător postdoctoral al Muzeului Regal din Ontario, Canada.

Elementele esențiale vieții pe Pământ

Această nouă cercetare la scară atomică furnizează prima dovadă a fluidelor bogate în sodiu (n.r alcaline) în care s-a format magnetita, aceste condiţii de fluid sunt preferenţiale pentru sinteza aminoacizilor, creând condiţiile pentru ca viaţa microbiană să se formeze încă de acum 4.5 miliarde de ani.

„Aminoacizii sunt elemente esenţiale ale vieţii pe Pământ, totuşi mai avem multe de învăţat despre cum s-au format pentru prima dată în Sistemul Solar […] Mai multe variabile pe care le putem identifica, cum ar fi temperatura şi pH-ul, ne permite să înţelegem mai bine sinteza şi evoluţia acestor molecule foarte importante în ceea ce cunoaştem acum ca viaţă biotică pe Pământ”, declară Beth Lymer, doctorandă a Universităţii York, Regatul Unit şi coautoare a studiului.

„Tomografia cu sondă atomică ne oferă oportunitatea de a face descoperiri fantastice pe bucăţi de material de o mie de ori mai subţiri decât părul uman”, spune dr. White. „Misiunile spaţiale se limitează la aducerea unor cantităţi minuscule de material, ceea ce înseamnă că aceste tehnici vor fi esenţiale pentru a înţelege mai multe despre Sistemul Solar, păstrând şi material pentru generaţiile viitoare”.

Studiul a fost publicat în PNAS.

Meteoritul care este mai vechi decât întregul nostru sistem solar