Main Rousseau Bocher (24 octombrie 1890 – 27 decembrie 1976), cunoscut și ca Mainbocher, a fost un couturier american fondator al brandului de modă omonim. Creațiile lui au fost numite „subtile” și caracterizate de un „lux discret”. A introdus „silueta cu talie îngustă” („wasp waist”), care a anticipat stilul „New Look” al lui Christian Dior. În perioada sa activă, Mainbocher a reușit să îmbine tradițiile haute couture cu inovații care au influențat profund moda feminină. Mai mult, Mainbocher a creat uniforme pentru organizații militare și civile în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, una dintre cele mai notabile realizări ale lui fiind colecția de uniforme numită WAVES (Women Accepted for Volunteer Emergency Service), pentru divizia feminină a Marinei Statelor Unite.
Născut la Chicago, Main Rousseau Bocher a studiat la Lewis Institute și Academia de Arte Frumoase înainte de a lucra pentru serviciile de informații militare în timpul Primului Război Mondial. După război, Bocher s-a mutat la Paris, unde a început să profeseze ca ilustrator de modă pentru Harper’s Bazaar și mai târziu ca editor de modă pentru Vogue.
În 1929, Bocher și-a deschis propria casă de modă, Mainbocher Couture, pe 12 Avenue George-V în Paris, iar până în 1931 modelele sale au fost prezentate în presa de modă alături de cele ale lui Vionnet, Molyneux și Chanel.
Încă de la început, Mainbocher s-a distins prin creații elegante care întruchipau feminitatea clasică și care epatau prin croiuri inovatoare, de la rochia fără bretele până la rochiile de seară scurte care vor deveni elemente de bază în garderoba femeilor, astfel că până la finalul anilor 1930, clientela lui includea unele dintre cele mai sofisticate personalități feminine ale vremii.
Poate cea mai faimoasă clientă a lui Mainbocher a fost Wallis Simpson (Ducesa de Windsor, personalitate americană și soția Prințului Edward, Duce de Windsor) care a purtat rochia de mireasă creată de el la nunta cu regale Edward al VIII-lea, la 3 iunie 1937, rochie ce a fost descrisă ca fiind „una dintre cele mai fotografiate și copiate rochii din timpurile moderne”.
Alte cliente cu prestigiu ale lui Mainbocher au mai fost Daisy Fellowes, romancieră și poetă „minoră”, editor la Paris al revistei americane Harper’s Bazaar, simbol al modei și moștenitoare a averii mașinilor de cusut Singer, stilista Millicent Rogers, Babe Paley – editor de revistă, designerul de modă Gloria, aristocrată indiană, Prințesa Karam și Lady Castlerosse, o figură proeminentă în societatea britanică. Toate aceste femei nu doar că au purtat creațiile lui Mainbocher, dar au contribuit inclusiv la consolidarea reputației sale ca unul dintre cei mai importanți designeri de modă ai vremii, având un impact semnificativ asupra esteticii haute couture din perioada interbelică.
Stilul lui Mainbocher era o combinație între eleganță, prețiozitate și simplitate, ceea ce convenea femeilor deoarece vestimentațiile create de el le permiteau să se miște liber, să se simtă confortabil, dar în același timp să emane un aer sofisticat. Articolele lui de îmbrăcăminte puneau în valoare formele feminine fără a sacrifica confortul. Criza corsetului de la sfârșitul anilor 1930 a reprezentat o oportunitate pentru Mainbocher care a început să colaboreze cu Warner Brothers Corset Company, simplificând modelele pentru producția de masă, dar menținând în același timp standardele haute couture.
Debutul celui de-Al Doilea Război Mondial a forțat mulți designeri să se adapteze rapid circumstanțelor existente. În 1940, pe măsură ce tensiunile escaladau în Europa, Mainbocher și-a relocat afacerea la New York, înființând Mainbocher Inc. pe 57th Street, lângă Tiffany & Co. Totuși, inclusiv la New York, Mainbocher s-a confruntat cu provocări din cauza raționalizării țesăturilor în timpul războiului, dar răspunsul lui la noua situație a fost unul cât se poate de ingenios: crearea de rochii de seară scurte și „șorțuri de cocktail” care puteau transforma rochiile simple în ținute formale. Abilitatea lui Mainbocher de a inova în condiții de presiune i-a consolidat statutul de unul dintre cei mai importanți creatori de modă americani. În plus, reputația lui a strălucit și mai mult atunci când s-a oferit voluntar să creeze uniforme pentru femeile care serveau în armată, în timpul Celui de-al Doilea Război Mondial, creând modele standard de uniforme pentru WAVES (Women Accepted for Volunteer Emergency Service) și SPARS (Semper Paratus Always Ready), într-o combinație de practic cu util.
Până în 1960, opt din zece femei incluse în International Best Dressed List (Lista internațională a celor mai bine îmbrăcate) purtau creațiile lui.
Altfel, deși s-a confruntat cu „pericolul” concurenței brandurilor de prêt-à-porter după al Doilea Război Mondial, Mainbocher a rămas ferm în dedicarea sa pentru haute couture, refuzând să producă în serie ori să-și licențieze brandul și alegând în schimb să se concentreze pe crearea de articole de îmbrăcăminte rafinate adaptate special nevoilor individuale ale clientelei sale.
Notele distinctive din colecția fashion a lui Mainbocher au fost Rochia Strapless, una dintre cele mai apreciate inovații ale lui, Rochia de Mireasă a lui Wallis Simpson, ducesa de Windsor (Mainbocher a distrus modelul după ce a finalizat rochia, dar designul său a influențat profund moda vremii), Corsetul Mainbocher, un simbol al revenirii la formele clasice ale corpului feminin, Rochiile de Seară Scurte, care au fost inovatoare pentru vremea lor, Uniformele pentru WAVES și Crucea Roșie, Costumele Tailored – bine croite, din țesături de calitate superioară, adesea inspirate din moda masculină, dar adaptate pentru femei.
Mainbocher, unul dintre cei mai influenți designeri de modă ai secolului XX, care a jucat un rol semnificativ în moda militară în perioada celui de-al Doilea Război Mondial, a murit la vârsta de 86 de ani, la două zile după Crăciunul anului 1976.
Surse:
https://www.vogue.com/article/exhibitions-mainbocher-from-the-archives
https://www.chicagohistory.org/exhibition/making-mainbocher-online/
O femeie care a pretins că suferă de cancer, descoperită după 10 ani
Ce înseamnă, de fapt, atunci când spunem despre o femeie că este „prea musculoasă”?
Bărbații se îndrăgostesc mai repede decât femeile, arată un studiu pe mai multe țări