Home » D:News » Farmecul operei Mona Lisa poate fi rezultatul unei boli? Descoperirea făcută de un doctor

Publicat: 11.09.2018
Un cardiolog a publicat recent un articol în jurnalul Mayo Clinic Proceedings în care, împreună cu un coleg, au analizat pictura şi au speculat că Lisa Gherardini, femeia din celebra operă Mona Lisa, suferea de hipotiroidism, adică glanda tiroidă era hipoactivă.

„Enigma operei Mona Lisa poate fi rezolvată printr-un diagnostic medical simplu de hipotiroidism”, a precizat Mandeep Mehra, director la Heart & Vascular Center at Brigham and Women’s Hospital din Boston. Împreună cu Hilary Campbell, cercetător la University of California, Santa Barbara, a propus noul rezultat.

Mehra mai adaugă şi că, „în multe moduri, este farmecul imperfecţiunilor bolii care îi dă operei un aer misterios”.

Artistul Leonardo da Vinci a pictat Mona Lisa în jurul anului 1503. Se consideră că un comerciant bogat, anume Francesco del Giocondo, l-a angajat pe da Vinci pentru a o picta pe soţia sa, Lisa Gherardini, după naşterea copilului cuplului, scrie Live Science.

În noul studiu, cei doi cercetători au precizat că femeia din operă a trăit până la 63 de ani, contrar aşteptărilor indicate într-un studiu din 2004, unde unii doctori au emis ipoteza conform căreia Gherardini avea o condiţie numită hipelipidemie familială sau nivel ridicat de colesterol în sânge cauzat de o condiţie genetică, ce ducea la boli cardiovasculare. O astfel de boală ar fi curmat viaţa femeii mult mai devreme.

Autorii precizează că hipotiroidismul este „diagnosticul unificator” care ar explica multe trăsături din pictură, inclusiv pielea îngălbenită, părul subţire, lipsa sprâncenelor şi semne de chelire şi, de asemenea, îngroşarea gâtului.

Cercetătorii mai precizează şi că pictura a fost realizată după câteva luni după ce Gherardini a născut, iar sarcina poate fi o cauză de hipotiroidism.

Desigur, nu se poate cunoaşte cu certitudine dacă femeia a suferit de această boală (ar fi bine să se poată stabili un diagnostic medical pe baza unei picturi), iar simptomele enumerate mai sus pot avea alte cauze, atât medicale, ce ţin de Gherardini, cât şi de execuţie, ce ţin de da Vinci. De asemenea, cel puţin în ceea ce priveşte galbenul pielii, se poate vorbi de vârsta de peste 500 de ani a picturii, timpul putând schimba culorile originale.

Misterul Mona Lisei – ce ascunde portretul Giocondei?

Secretul celebrei picturi Mona Lisa. Cercetătorii au observat un detaliu neştiut până acum (FOTO)

Cine se ascunde în spatele zâmbetului Giocondei?

Portretul Mona Lisei ar ascunde detalii impresionante. Ce s-ar afla, de fapt, în spatele celebrei picturi. Descoperirea făcută de un savant francez după 10 ani de cercetări