Home » D:News » Copiii își folosesc ambele emisfere cerebrale pentru a procesa limbajul

Copiii își folosesc ambele emisfere cerebrale pentru a procesa limbajul

Autor: Adrian Popovici 09.13.2020
Copiii își folosesc ambele emisfere cerebrale pentru a procesa limbajul
Cercetătorii explică faptul că spre deosebire de adulți, cei mici își folosesc ambele emisfere pentru a procesa limbajul. Credit foto: Pixabay

Cercetătorii explică faptul că, spre deosebire de adulți, cei mici își folosesc ambele emisfere pentru a procesa limbajul.

În timp ce adulții procesează cele mai multe sarcini neuronale în zone specifice în una dintre cele două emisfere ale creierului lor, copiii își folosesc atât emisfera dreaptă, cât și cea stângă pentru a face aceeași sarcină. Descoperirea sugerează un posibil motiv pentru care copiii se recuperează după leziuni neuronale mult mai ușor decât adulții.

Un studiu se concentrează pe o singură sarcină, limbajul și constată că pentru a procesa propozițiilor vorbite, copiii folosesc ambele emisfere. Această constatare se potrivește cu cercetările anterioare și în curs de desfășurare, notează Medicalxpress.

„Aceasta este o veste foarte bună pentru copiii mici care suferă leziuni neuronale, explică prof. Elissa L. Newport, directoare a Centrului pentru Plasticitate și Recuperare a Creierului, un proiect comun al Universității Georgetown și a Rețelei Naționale de Reabilitare MedStar, SUA.

„Utilizarea ambelor emisfere oferă un mecanism de compensare după o leziune neuronală. De exemplu, dacă emisfera stângă este afectată de un accident vascular cerebral perinatal, unul care apare imediat după naștere, un copil va aimila limba folosind emisfera dreaptă. Un copil născut cu paralizie cerebrală care dăunează doar unei emisfere poate dezvolta abilitățile cognitive necesare în cealaltă emisferă. Studiul nostru demonstrează modul în care acest lucru este posibil”, mai adaugă cercetătoarea.

Plasticitatea creierelor care se dezvoltă

La aproape toți adulții, procesarea frazelor este posibilă numai în emisfera stângă, după cum arată scanările cerebrale, cât și rezultatele clinice ale pierderii limbajului în cazul acelor pacienții care au suferit un accident vascular cerebral în emisfera stângă.

Dar la copiii foarte mici, este puțin probabil ca deteriorarea oricărei emisfere să ducă la deficite lingvistice. Această abilitate poate fi recuperată la mulți pacienți chiar dacă emisfera stângă este grav deteriorată. Aceste detalii sugerează că procesarea limbajului este distribuită ambelor emisfere la începutul vieții, spune Newport. Cu toate acestea, scanarea tradițională nu a dezvăluit până acum detaliile acestor fenomene. „Nu era clar dacă dominația emisferei stângi pentru procesarea limbajului este prezentă la naștere sau apare treptat în timpul dezvoltării”, explică Newport.

Folosind imagistica prin rezonanță magnetică funcțională (IRMF) analizată într-un mod mai complex, cercetătorii au arătat că modelul de lateralizare a adulților nu este stabilit la copiii mici și că ambele emisfere participă la limbaj în timpul dezvoltării timpurii.

Studiul a fost publicat în PNAS.