Home » Istorie » Cercetătorii au descoperit în Africa un factor esenţial în evoluţia umană care până acum a rămas neglijat

Autor: Alexandru Voiculescu 06.02.2017
Migraţia strămoşilor noştri în estul Africii a fost modelată de localizarea izvoarelor subterane de apă, conform unui nou studiu. Izvoarele au acţionat ca popasuri care le-a permis primilor oameni să supravieţuiască în timpul migraţiilor din Africa.

De asemenea, echipa de cercetători susţine că diferitele populaţii s-au amestecat la aceste joncţiuni, influenţând diversitatea genetică şi, în ultimă instanţă, evoluţia omului, relatează Science Daily.

Rezultatele studiului au fost publicate în jurnalul Nature Communications.

Acum două milioane de ani, când strămoşii omului existau pe continentul african, clima varia de la perioade umede la perioade extrem de aride, cantitatea precipitaţiilor fiind afectată de musonul african care devenea mai slab şi mai intens într-un ciclu de 23.000 de ani.

Prin cartarea izvoarelor permanente din Africa acelei perioade, cercetătorii au putut să modeleze modul în care strămoşii noştri s-au deplasat între sursele de apă şi impactul pe care acestea l-au avut în abilitatea lor de a traversa zonele întinse pe măsură ce clima se schimba.

Autorul acestui studiu Mark Cuthbert, de la Universitatea Cardiff, a dezvăluit: „am observat că geologia este foarte importantă în controlarea cantităţii de precipitaţii care este stocată în perioadele umede. Analiza acestor izvoare arată că multe dintre ele curgeau chiar şi în timpul perioadelor de secetă îndelungată. Aşadar, începem să vedem că geologia, şi nu doar climatul, controlează disponiblitatea apei – relieful a fost un catalizator pentru schimbare în Africa”.

Co-autorul studiului, Matthew Bennett, de la Bournemouth University, a dezvăluit că „ceea ce vedem sunt migraţiile populaţiilor pe o arie vastă de teren. Te poţi gândi la izvoare ca popasuri pe drum. Am reuşit să găsim rutele pe care au mers strămoşii noştri. Acesta este un indiciu vital în înţelegerea felului în care strămoşii noştri au migrat pe continentul african, de la o sursă de apă la alta, şi cum acest lucru a influenţat diversitatea genetică”.