Home » Istorie » Un dinozaur gigantic a fost descoperit în Uzbekistan

Un dinozaur gigantic a fost descoperit în Uzbekistan

Credit foto: Darla Zelenitsky
Publicat: 13.09.2021

În urmă cu aproximativ 90 de milioane de ani, un prădător uriaș, un dinozaur cu dinți ascuțiți ca de rechin, s-a rătăcit în Uzbekistanul de azi.

Fiara de 8 metri lungime și 1.000 de kilograme era mai grea și decât un bizon. Cercetătorii au numit-o Ulughbegsaurus uzbekistanensis, după Ulugh Beg, un astronom, matematician și sultan din secolul al XV-lea din Uzbekistan, potrivit unui nou studiu despre maxilarul dinozaurului publicat în Royal Society Open Science.

Oameni de știință au fost surprinși de faptul că dinozaurul era foarte mare, având de două ori lungimea și de peste cinci ori greutatea prădătorului apex, tiranozaurul.

Bucata de maxilar a fost găsită în deșertul Kyzylkum din Uzbekistan în anii 1980, iar cercetătorii au redescoperit-o în 2019 într-o colecție muzeală din această țară, fiind dovada clară că animalul era un carcarodontozaur sau un dinozaur cu „dinți de rechin”. Acești carnivori erau veri și rivali ai tiranozaurilor, specie din care face și Tyrannosaurus Rex.

Primul dinozaur carcarodontozaur descoperit în Asia Centrală

Cele două specii de dinozauri erau destul de asemănătoare, dar carcarodontozaurii erau, de obicei, mai mari decât dinozaurii tiranozauri, cântărind peste 6.200 kg. În urmă cu aproximativ 80-90 de milioane de ani, carcarodontozaurii au dispărut, iar tiranozaurii au crescut în dimensiuni, devenind prădători în Asia și America de Nord, a spus co-autorul studiului, Darla Zelenitsky, profesor asociat de paleobiologie la Universitatea din Calgary.

Acesta este primul dinozaur carcarodontozaur descoperit în Asia Centrală, potrivit cercetătorilor. Paleontologii știau deja că tiranozaurul Timurlengia a trăit în același timp și în același loc, dar avea o lungime de 4 metri și o greutate de aproximativ 170 kg. Dinozaurul Timurlengia era de câteva ori mai mic decât U. uzbekistanensis, sugerând că acesta din urmă a fost principalul prădător în acel ecosistem, hrănindu-se cu dinozauri cu coarne, sauropode cu gât lung și dinozauri asemănători cu struțul, a mai precizat echipa de cercetători.

„Potrivit descoperirii noastre, carcarodontozaurii erau încă prădători dominanți în Asia în urmă cu 90 de milioane de ani”, a declarat pentru Live Science cercetătorul principal al studiului, Kohei Tanaka, profesor asistent la Universitatea Tsukuba, Japonia.

Cercetătorii au descoperit că U. uzbekistanensis are umflături osoase unice deasupra dinților și creste osoase pe părțile laterale ale maxilarului, la fel ca tiranozaurul Thanatotheristes degrootorum de acum 79,5 milioane de ani. Nu este clar de ce ambele specii au aceste creste, dar poate este un caz de evoluție convergentă, a spus Zelenitsky.