Home » Istorie » Pumnalul „de pe altă lume” al regelui Tutankhamon, un dar primit de departe

Pumnalul „de pe altă lume” al regelui Tutankhamon, un dar primit de departe

Publicat: 10.03.2022

Un pumnal cu mâner de aur descoperit în mormântul regelui Tutankhamon i-a surprins pe arheologi, atunci când au descoperit faptul că acesta a fost forjat în spațiu.

Recent, două studii scot în evidență imagini contradictorii ale originilor misterioasei arme, care ar fi fost mânuită de poate cel mai celebru dintre faraonii Egiptului antic.

Unul dintre studiile privitoare la pumnalul făcut din fierul unui meteorit, sugerează faptul că a fost produs în Anatolia, Turcia din zilele noastre, în vreme ce alte studii indică faptul că originile pământene ale armei constituie încă un mister.

La vremea respectivă, atunci când regele Tutankhamon a domnit între 1333 – 1323 î.e.n., topirea fierului nu fusese încă inventată ca proces, ceea ce înseamnă că metalul era un bun rar și prețios, care cel mai adesea provenea din meteoriți.

Originile ciudate ale materialului

Într-unul dintre studiile recente, publicat pe 11 februarie în „Meteoritics and Planetary Science”, cercetătorii vorbesc despre folosirea unui adeziv pe mânerul pumnalului care cel mai probabil era format din tencuială de var.

Acest material era folosit în Anatolia în vremea în care a domnit acest rege al Egiptului. Cu toate acestea, tencuiala de var nu era atât de folosită în Egipt la vremea respectivă.

Suplimentar, înregistrările istorice găsite în situl din Amarna, Egipt, arată faptul că Tushratta, regele din Mitanni, Anatolia, a dăruit cel puțin un pumnal de aur lui Amenhotep III, care a domnit între 1390 – 1352 î.e.n., fiind și bunicul lui Tutankhamon.

Echipa a mai descoperit și faptul că „lama din fier a fost creată la temperaturi de încingere scăzute, la mai puțin de 950 grade Celsius”, de vreme ce mineralul numit troilită și formațiunile cristaline nichel-fier cunoscute drept „modele widmanstätten”, pot să fie remarcate pe pumnal. Acestea au fost unele dintre concluziile la care au ajuns cercetătorii, precizează Live Science.

Un punct de vedere diferit

Cu toate acestea, într-un alt studiu, publicat în cartea „Iron from Tutankhamon Tomb”, cercetătorii au prezentat faptul că „este imposibil să ajungi la un set de concluzii solide privind originea obiectelor din fier ale faraonului Tutankhamon, meșteșugul specific sau materialele implicate”.

Autorii studiilor notau că „cristalele de rocă” ale mânerului pumnalului sunt similare cu artefactele des folosite în zona Mării Egee, în vreme ce există indicii, din modul de construcție al pumnalului, că ar fi fost fabricat în Egipt, fie în altă parte cu destinația Egipt.

„Ca rezultat, nu există o imagine extrem de clară a originii mânerului și lamei pumnalului”, mai adaugă echipa de cercetători.

Primele imagini ale restaurării sarcofagului aurit al lui Tutankhamon, date publicităţii – VIDEO