Home » Istorie » Oameni sau altceva? Peștera Denisova ascunde istoria ciudată a trecutului nostru

Publicat: 16.04.2023

Peștera Denisova este locul uneia dintre cele mai importante răscruci din istoria oamenilor. Peștera nu conține doar dovezi ale lui Homo sapiens și ale neanderthalienilor, dar timp de mai mulți ani a fost singurul loc în care s-au găsit rămășițe ale rudelor noastre mai puțin cunoscute, anume denisovanii.

Peștera prezintă chiar și rămășițe ale unor hibrizi înrudiți, ceea ce indică faptul că acest loc misterios a fost legat de amestecul dintre specii, care continuă să trăiască și astăzi în genomul nostru.

Peștera Denisova se găsește la 700 de metri înălțime, pe dealurile din lanțul Bashelaksky Range al Munților Altai, în sudul Rusiei. Se spune că a fost numită după un bătrân pustnic care a trăit în peșteră, cunoscut sub numele de Dyonisiy.

Peștera prezintă numeroase straturi de sedimente, fiecare strat reprezentând un capitol diferit din istoria sa bogată. Multe dintre straturile de sedimente sunt bogate în rămășițele a zeci de specii de animale, inclusiv specii dispărute, precum hienele de peșteră și leii de peșteră.

Peștera prezintă chiar și rămășițe ale unor hibrizi înrudiți

Mai important este faptul că în peșteră au existat cel puțin patru perioade majore de ocupare de către hominini; încheindu-se cu trei perioade de oameni care au sosit în urmă cu aproximativ 40.000 de ani, 16.000 de ani și 8.000 de ani, dar începând cu denisovanii în urmă cu aproximativ 160.000 de ani.

Această specie a fost descoperită abia în 2010, când cercetătorii au recuperat un os de deget din peșteră. Pe baza analizei ADN, aceștia și-au dat seama că acest os aparținea unei tinere de sex feminin dintr-o specie de hominizi necunoscută până atunci, care avea să devină cunoscută sub numele de denisovani.

Numiți după peștera în sine, denisovanii sunt un fel de specii surori ale lui Homo sapiens și neanderthalienilor. Probabil că au deviat de la linia noastră genealogică în urmă cu aproximativ 300.000-400.000 de ani, ceea ce este relativ recent. Acest lucru sugerează că, probabil, arătau și se comportau puțin ca Homo sapiens, deși putem doar ghici cum au apărut cu adevărat.

În peșteră au existat cel puțin patru perioade de ocupare

De la descoperirea din 2010, au fost identificate fosilele a cinci indivizi Denisovan în Peștera Denisova, precum și un singur specimen din Peștera Baishiya Karst de pe Platoul Tibetan.

Un alt pasaj fascinant în povestea Peșterii Denisova a venit în 2018, odată cu descoperirea unui fragment osos vechi de 40.000 de ani. În mod remarcabil, acesta conținea ADN care a dovedit că aparținea unei femele hibride care a avut o mamă neanderthaliană și un tată denisovan. Această adolescentă remarcabilă este cunoscută sub numele de ,,Denny”.

Dacă ne uităm la majoritatea ADN-ului uman din ziua de azi, putem observa că acesta conține încă gene de Neanderthal. Se știe, de asemenea, că genele de la denisovani trăiesc în genetica unor oameni care trăiesc în Asia de Sud-Est, scrie IFL Science.

Acest lucru se datorează faptului că toate speciile s-au încrucișat între ele în mai multe perioade diferite în ultimii 65.000 de ani. În timp ce dovezile acestei întrepătrunderi sunt ușor de găsit în ADN-ul nostru, Denny este o reprezentare vie – și foarte „umană” – a acesteia.

Denisovanii miroseau deserturile mai bine decât oamenii din prezent