Home » Istorie » Câte specii de om au trăit pe Pământ? Mai multe decât ai fi crezut!

Câte specii de om au trăit pe Pământ? Mai multe decât ai fi crezut!

Publicat: 24.01.2024

Pe lângă Homo sapiens, cel puțin alte opt specii de om au trăit pe Pământ: Homo habilis, Homo rudolfensis, Homo erectus, Homo antecessor, Homo heidelbergensis, Homo naledi, Homo floresiensis și Homo neanderthalensis (Neanderthalienii). Și este probabil că în viitor să fie recunoscute sau nerecunoscute și altele.

Această enumerare nu menționează Denisovanii, care ar putea fi o specie sau subspecie distinctă, plus numărul imposibil de cunoscut de specii umane care ar putea exista încă neidentificate de știință.

Toate aceste animale (inclusiv noi) fac parte din genul Homo, derivat din numele latin pentru „om”. Membrii genului Homo fac parte dintr-un grup numit hominini. Acesta nu trebuie confundat cu hominidele, acestea referindu-se la oamenii moderni și la celelalte maimuțe mari în viață, cum ar fi cimpanzeii, bonobo, gorilele și urangutanii, specifică IFL Science.

Membrii genului Homo sunt cu toții strâns înrudiți cu oamenii moderni (relativ vorbind), aparținând aceluiași gen ca noi la fel cum tigrii, lei, jaguarii și leoparzii aparțin genului Panthera.

Toate aceste specii de om, cu excepția lui H. sapiens, au dispărut, dar au existat momente în care am împărțit lumea cu mai multe specii umane. Specia noastră chiar și-a încrucișat genele cu unele dintre celelalte specii.

Trebuie avut în vedere faptul că niciuna dintre aceste specii nu a evoluat direct una din alta într-o dezvoltare liniară. H. erectus nu s-a transformat brusc într-un H. sapiens într-o zi. Arborele genealogic al familiei umane este dezordonat, profund împletit și complex și asta fără a menționa golurile cauzate de înregistrările fragmentare ale fosilelor.

Cu toate acestea, știm multe despre unele dintre speciile Homo care au trăitpe planetă în ultimele câteva milioane de ani.

Câte specii de om au trăit pe Pământ? Homo habilis

Cel mai vechi membru cunoscut al genului Homo este Homo habilis, care s-a dezvoltat acum peste 2,4 milioane de ani. Fosile ale acestei specii au fost descoperite în Tanzania, Kenya, Etiopia și Africa de Sud, indicând că au trăit o perioadă de timp semnificativă în estul și sudul Africii.

H. habilis este un personaj crucial în povestea evoluției hominine, deoarece creierul lor era mai mare decât al altor maimuțe, marcând o etapă semnificativă în dezvoltarea comportamentului complex. Cunoscuți și sub numele de „meșteri”, erau pricepuți în confecționarea uneltelor din piatră, care constau în pietre cioplite ce puteau fi folosite ca lame.

Majoritatea cercetătorilor cred că H. habilis era biped și mergea în picioare, deși arăta relativ asemănător cu maimuțele după standardele noastre. După ce a apărut această specie pionier, evoluția umană s-a accelerat din motive încă neclare.

Homo rudolfensis

Primele rămășițe cunoscute ale lui Homo rudolfensis au fost descoperite în 1972 de-a lungul lacului Turkana din estul Rudolf, Kenya. Specia a trăit acum 2,4-1,8 milioane de ani, aproximativ în aceeași perioadă cu H. habilis, în părți similare ale Africii.

Din punct de vedere anatomic, specia era relativ similară cu H. habilis, deși dovezile fosile arată că H. rudolfensis avea un craniu semnificativ mai mare. Asemănarea aceasta a dus la dezbateri printre paleoantropologi cu privire la clasificare și la relațiile evolutive ale acestor hominini timpurii.

Câte specii de om au trăit pe Pământ? Homo erectus

Homo erectus este, fără îndoială, unul dintre cei mai semnificativi și de succes hominini care au trăit vreodată, în funcție de cum definim acești termeni.

Este, fără îndoială, cel mai longeviv hominin, unele dovezi arătând că specia a trăit între aproximativ 1,89 milioane și 110.000 de ani în urmă, adică aproape 2 milioane de ani, comparativ cu oamenii moderni, care au apărut doar acum 200.000-300.000 de ani.

H. erectus este primul hominin cunoscut care a emigrat din Africa. Această realizare i-a oferit speciei o distribuție geografică uriașă, dovezile arătând că specia a acoperit Africa, Asia și Europa. Într-o altă premieră, există dovezi destul de solide că H. erectus a fost și prima specie care a controlat focul.

Rămășițele lui H. erectus arată că aceasta era o specie foarte variată, ceea ce nu este surprinzător, având în vedere distribuția sa geografică și temporală enormă. Cu toate acestea, majoritatea specimenelor arată semne ale unui corp asemănător cu cel uman, cum ar fi picioare alungite și brațe mai scurte în comparație cu trunchiul.

Homo antecessor

Homo antecessor a trăit acum aproximativ 800.000-1,2 milioane de ani în Europa.

După ce au fost descoperite rămășițele lor pentru prima dată în peștera Gran Dolina din Spania în 1994, acești oameni au fost descriși oficial ca fiind ultimul strămoș comun al oamenilor moderni și neanderthalienilor. Lucrările ulterioare au arătat că acest lucru nu era exact așa, deși aceștia ar putea fi o ramură a homininelor care a apărut chiar înainte de despărțirea dintre oamenii moderni și neanderthalieni.

Homo heidelbergensis

Fosilele arată că Homo heidelbergensis a trăit aproximativ acum 700.000-200.000 de ani în Africa, Europa și posibil Asia.

Specia avea o combinație de caracteristici observate atât la homininele mai vechi, cum ar fi Homo erectus, cât și la specii de om mai târzii, cum ar fi Homo sapiens. După cum ar sugera aceste caracteristici, H. heidelbergensis erau hominini de tranziție, cu un creier relativ mare, capabili să confecționeze unelte sofisticate și să trăiască în medii diverse.

Câte specii de om au trăit pe Pământ? Homo naledi

Rămășițele lui Homo naledi, unul dintre numele apărute mai recent pe această listă, au fost descoperite pentru prima dată în 2013 prin explorarea sistemului de peșteri Rising Star din Cradle of Humankind, Africa de Sud.

Lucrările timpurii sugerează că H. naledi a trăit acum milioane de ani, pe baza dimensiunii relativ mici a creierului. Cu toate acestea, datările ulterioare au arătat că acesta s-au suprapus cu Homo sapiens, acum 250.000 de ani.

Specia a devenit unul dintre personajele cele mai controversate din acest ansamblu de oameni dispăruți. După cum este detaliat într-un documentar popular de pe Netflix, sistemul de peșteri Rising Star conține artă rupestră și morminte decorate despre care unii experiți au spus că au fost create de H. naledi. Peștera sugerează, de asemenea, că specia își îngropa morții, implicând că avea o inteligență emoțională avansată.

Această afirmație este remarcabilă, având în vedere că H. naledi avea un creier nu cu mult mai mare decât cel al unui cimpanzeu. Este atât de remarcabilă încât mulți paleoantropologi nu o acceptă.

Homo floresiensis

Homo floresiensis este unul dintre homininii cei mai diferiți. Supranumită „Hobbitul”, specia avea puțin peste 1 metru înălțime și un creier mic.

Nu vă lăsați înșelați de statura lor mică, însă. Au trăit pe insula indoneziană Flores acum 100.000-50.000 de ani, până când au ajuns în regiune oamenii moderni. Ceea ce înseamnă că există o șansă ca oamenii moderni să fi întâlnit această specie în carne și oase.

Unii antropologi au speculat că H. floresiensis ar putea să trăiască încă pe mica insulă indoneziană, pe baza poveștilor populare ale poporului indigen Lio. Însă aceasta este o afirmație destul de îndrăzneață, pe care nu mulți cercetători o iau în serios.

Homo neanderthalensis

Mai bine cunoscuți sub numele de Neanderthalieni, Homo neanderthalensis ca o „specie soră” a lui H. sapiens. Genetic, suntem 99,7% identici și este evident că s-au produs încrucișări între specii de nenumărate ori.

În trecut, neanderthalienii erau adesea prezentați drept versiunea de H. sapiens greoaie, cu fruntea proeminentă și „oameni ai peșterilor”. Cu toate acestea, dovezi tot mai numeroase arată că erau artistici, adaptați și extrem de inteligenți.

Au dispărut acum 40.000 de ani, din motive care sunt intens dezbătute de oamenii de știință. Unii antropologi cred că ar putea fi vorba despre schimbări climatice sau de un focar de boală care i-a condus la extincție, în timp ce alții dau vina pe Homo sapiens pentru a-i fi învins sau pentru introducerea de boli tropicale în timpul migrației lor din Africa. Unii susțin chiar că dispariția neanderthalienilor ar putea fi cauzată de un genocid făcut de oamenii moderni.

Câte specii de om au trăit pe Pământ? Homo sapiens

Ultimii, dar nu cei din urmă, sunt H. sapiens, cunoscuți și sub numele de oamenii moderni. Etimologic, numele lor înseamnă „om înțelept” sau ”om cu cunoștințe”, ceea ce poate fi destul de arogant având în vedere că ei înșiși au creat numele.

Această specie a apărut acum 300.000-200.000 de ani, dar abia acum 100.000 de ani forma creierului lor a devenit „modernă”, adică asemănătoare cu a indivizilor de astăzi. H. sapiens au apărut inițial în Africa și au ajuns să locuiască pe fiecare continent al Pământului. Această tendință de explorare i-a făcut să ajungă chiar și pe Lună.

H. sapiens este singurul membru viu al genului Homo și asta pentru un motiv bine întemeiat. H. sapiens este adaptabil, creativ, inteligent, social, extrem de competitiv și are potențialul de a fi extrem de agresiv.

Acest amestec neobișnuit de caracteristici înseamnă că H. sapiens are o natură oarecum paradoxală. Deși a înfăptuit realizări culturale uimitoare și progrese tehnologice uluitoare, specia este afectată de conflicte din cadrul propriei specii și se confruntă cu provocări severe în ceea ce privește impactul ei asupra mediului.

Prima descoperire preistorică de artă rupestră cu cărbune din Franța