Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Cât de vechi sunt inelele lui Saturn?

Cât de vechi sunt inelele lui Saturn?

Publicat: 20.01.2019
În ultimele sale zile, nava Cassini se afla între Saturn şi inelele sale, astfel că telescoapele radio de pe Pământ puteau urmări influenţa gravitaţională pe care le exercitau cele două. Savanţii au folosit aceste măsurători pentru a determina masa inelelor şi pentru a le estima vârsta, care este mică: 10-100 de milioane de ani. Acest lucru susţine teoria conform căreia inelele sunt vestigii ale unei comete sau ale unui obiect din Centura Kuiper captat târziu în istoria lui Saturn.

Studiul rezolvă dezbaterea savanţilor cu privire la vârsta inelelor. Unii credeau că acestea s-au format odată cu planeta acum 4,5 miliarde de ani din resturile de gheaţă care au rămas pe orbită după formarea Sistemului Solar. Alţii credeau că inelele sunt foarte tinere şi că într-un anumit moment, Saturn a capturat un obiect din Centura Kuiper sau o cometă pe care l-a redus la detritusul de astăzi, scrie Science Daily.

Cunoaşterea forţei gravitaţionale a inelelor a permis şi calcularea masei, care este de doar 40% din masa lunii Mimas a lui Saturn, care la rândul ei este de 2.000 de ori mai mică decât Luna. Aceste măsurători au permis cercetătorilor să calculeze şi vârsta.

Acestea au fost conduse de Philip Nicholson de la Cornell University şi s-au bazat pe studiile anterioare care au dus la crearea unui model care asociază masa inelelor şi vârsta lor. O masă mai mică înseamnă şi o vârstă mai mică, pentru că inelele sunt la început constituite din gheaţă şi sunt luminoase, dar cu timpul devin contaminate şi întunecate de detritusul inteplanetar.

Hubble a suprins aurorele uimitoare de pe Saturn