Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » De ce anumite forme de leucemie afectează în general copii?

De ce anumite forme de leucemie afectează în general copii?

Adrian Popovici 12.08.2019
De ce anumite forme de leucemie afectează în general copii?
Observaţiile oncologilor şi diferite studii arată că anumite forme de leucemie apar în primii ani de viaţă, afectând în mod disproporţionat copiii în comparaţie cu adulţii.

Aceste forme de cancer evoluează rapid, din această cauză tratamentul folosit împotriva acestora trebuie să fie agresiv. Studiile au surpins o serie de simililarităţi între formele de cancer dezvoltate de către copii şi cele dezvoltate de către adulţi şi au ajuns la concluzia că nu pot fi identificate aceleaşi rădăcini genetice, notează Live Science.

„Ştim de ceva timp că există diferenţe genetice clare între cancerul la copil şi cancerul adult”, explică dr. Thomas Mercher, director al Departamentului de hematologie al Institutul Naţional Francez de Sănătate şi Cercetări Medicale.

Cercetătorii au aflat că anumite anomalii genetice specifice leucemiei apar în celule de la vârste foarte fragede şi chiar în perioada sarcinii. Unele studii sugerează chiar că unele forme de leucemie pot afecta doar celule tinere, în formare, precum cele ale fetuşilor şi ale copiilor, dar nu şi pe cele ale adulte.

Echipa condusă de către dr. Mercer a prelevat mostre genetice de la copiii care sufereau de leucemie mieloidă acută şi au replicat maladia în organismele unor animale model (AML).

Oamenii de ştiinţă au ajuns la concluzia că leucemia mieloidă acută tinde să apară mai des în cazul adulţilor, totuşi, în cazul copiilor, are o mortalitate de 25%. O formă particulară de AML, numită leucemie mieloidă acută de tip 7 (AML-M7), apare cu precădere în cazul copiilor sub doi ani. ce provoacă aceste discrepanţe? Cercetătorii sunt de părere că răspunsul se află în genele copiilor.

Analizele genetice au arătat că genele copiilor care suferă de AML s-au unit, informaţia genetică distorsionată a acestor gene fiind cea care este răspunzătoare de sintetizarea unor proteine, care, eventual, tranformă celulele sănătoase în celule canceroase. Aceste gene hibrid nu au identificate în cazul celulelor canceroase ale adulţilor.

Una dintre aceste gene hibrid este ETO2–GLIS2, apărută prin fuzionarea genelor ETO2 şi GLIS2, ea manifestându-se în cel puţin 30% dintre cazurile de copii care suferă de leucemie. Atunci când au activat această genă în cazul fetuşilor de şoricei folosiţi ca animale model, clelulele acestora s-au transformat, devenind celule canceroase. Iar atunci când au dezactivat respectiva genă, celulele au început să revină la normal.

„Etapa de dezvoltare a celulelor în care apare mutaţia determină agresivitatea şi tipul de leucemie de care o persoană suferă”, explică dr. Mercher.

Doctorii sunt de părere că stagiul de dezvoltare fetal permite acestor forme de leucemie să apară. Totuşi, ei explică faptul că studiile viitoare trebuie să identifice mutaţiile specifice asociate diferitelor forme de leucemie, deschizând perspectiva unor noi terapii şi tratamente.

Mai multe tablouri și sculpturi furate din Belgia au fost găsite în București
Un sicriu din epoca bronzului a fost găsit pe un teren de golf
Elon Musk, critici dure pentru un proiect de lege referitor la mașini electrice asamblate în SUA
20 de companii de carne și lactate emit mai multe gaze cu efect de seră decât Germania, Marea Britanie sau Franța
O comoară NASA vândută la licitație. „Imaginile lui Apollo” din primii ani ai zborurilor spațiale umane
Cum să vă protejați smartphone-ul și smart home-ul împotriva hackerilor
Patru pacienți, care participau la un studiu clinic pentru o terapie genetică, au murit
Misterul Omului din Somerton, tot mai aproape de elucidare. Cadavrul a fost exhumat
Un sondaj realizat în Israel arată că un copil din 10 a rămas cu simptome după COVID-19
Şeful Parchetului din Haiti solicită inculparea premierului Ariel Henry în ancheta asasinării preşedintelui
Cele mai mari prețuri la mâncarea din ultimii 50 de ani. Ce soluții caută guvernele
Lagărul Auschwitz și „soluția finală a problemei evreiești în Europa”
Afectează vaccinul anti-COVID ciclul menstrual la fete și femei?
Misiunea Inspiration4 – Primii turiști spațiali au ajuns în orbită. Ce vor face în cele trei zile