Home » Natura » O nouă specie de animal sălbatic a fost domesticită cu succes. Acum, animalul are un comportament similar cu cel al câinelui

Autor: Oana Bujor 10.12.2016
În doar câteva zeci de ani, un experiment din Rusia a reuşit să realizeze ceea ce le-a luat oamenilor antici câteva mii de ani.

La o fermă din Novosibirsk, geneticianul rus Dimitry K. Belyaev a încrucişat în mod selectiv sute de vulpi de-a lungul mai multor generaţii, iar în final a creat ceva nemaiîntâlnit – o vulpe domesticită. Scopul său a fost să recreeze procesul prin care oamenii au transformat în timp câinii sălbatici în companioni.

Pentru a-şi îndeplini scopul, cercetătorul a selectat cele mai docile vulpi pe care le-a putut găsi în fermele pentru blană din Rusia.  Acesta le-a încrucişat cu generaţii succesive, de fiecare dată alegând cel mai îmblânzit subiect. Procesul este similar cu modul în care crescătorii de câini încrucişează anumite specii pentru a realiza câini cu anumite trăsături.

Belyaev a descoperit că acest proces funcţioneză şi pentru domesticirea vulpilor. Experimentele sale au început la sfârşitul anului 1950, iar până în 2000 majoritatea vulpilor au prezentat schimbări remarcabile în comportament, conform unui raport amănunţit realizat de Lucy Jones, de la BBC.

În general, vulpile sunt foarte greu de domesticit, însă vulpile lui Belyaev au fost îmblânzite cu uşurinţă. După acest proces, vulpile sălbatice se comportau precum câinii, acesta îşi legănau coada şi se gudurau în prezenţa oamenilor. De asemenea, le plăcea să fie mângâiate şi să-i lingă pe oameni pe faţă, comportament asociat câinilor în mod obişnuit.

Animalele sunt proiectate genetic pentru a necesita contactul uman, a declarat cercetătorul. ,,Le place să le scarpini pe burtă precum câinii,” adaugă el.

Motivul este legat de schimbările neurologice şi endocrinologice realizate prin împerecherea selectivă, conform unei lucrări de 2009 pagini realizată de Lyudmila Trut, de la Institutul de Citologie şi Genetică din cadrul Academiei de Ştiinţe din Rusia.

Lucrarea prezintă schimbările provocate de domesticirea animalelor, în cadrul acesteia s-a descoperit că animalele domesticite au alte niveluri de chimicale în creier. De exemplu, glanda ce secretă adrenalină nu este la fel de activă, însă nivelul de serotonină este crescut. Serotonina reglează comportamentul agresiv, după cum scrie Trut.

Sursa: Discover Magazine