Home » Natura » 60% din speciile de primate sunt în pericol de a fi pe cale de dispariţie. Care este principalul vinovat şi cum pot fi salvate

Autor: Oana Bujor 01.21.2017
Pe planetă există 504 specii de primate, acestea fiind cel mai mare grup de mamifere. Majoritatea sunt active pe timpul zilei, dar sunt şi primate care sunt active noaptea. Unele mănâncă fructe sau frunze, altele mănâncă insecte sau vânează pentru carne. Însă, în ultimii ani, populaţia este în scădere, iar primatologii susţin că în jur de 60% dintre speciile de primate sunt pe cale de dispariţie.

Primatele trăiesc în mare parte în zonele tropicale, două treimi din specii  se află în Brazilia, Madagascar, Indonezia şi Republica Democrată Congo. Însă, primatele locuiesc şi în zone de câmpie, muntoase sau deşertice, unele chiar ajungând în oraşele populate de oameni, notează IFL Science.

Animalele sunt esenţiale pentru pădurile tropicale, pentru polenizarea arborilor şi împrăştierea seminţelor.
În ultimii ani, primatologii au evaluat statutul de conservare al celor 504 specii de primate. În jur de 60% dintre primate ar putea deveni specii pe cale de dipariţie, iar 75% scad numeric.

Primatele sunt în principal ameninţate de pierderea habitatului, zonele în care trăiesc fiind despădurite pentru construirea fermelor sau a crescătoriilor. De asemenea, în unele zone sunt vânate pentru carnea lor sau pentru comerţul ilegal cu animale. Construirea şoselelor, mineritul, poluarea, bolile şi schimbările climatice, toate reprezintă un pericol pentru aceste animale.

Sursa: 123rf

Ameninţarea primatelor este rezultatul nesiguranţelor politice, instabilităţii socio-economice, a crimelor organizate, a corupţiei şi a politicilor care favorizează câştigurile pe termen scurt. Principalii cercetători, Alejandro Estrada de la Universitatea Naţională Autonomă din Mexic şi Paul A Garber, de la Universitatea din Illinois, consideră că efectele pot fi reversibile.  În cadrul studiului au fost implicaţi 31 de cercetători.

Pentru a preveni dispariţia speciilor de primate, oamenii trebuie să găsească căi sustenabile.

Politicile de conservare ar trebui adaptate pentru om fiecare ţară, habitat sau speciei în funcţie de numărul de probleme.  Pentru reducerea pericolului aflat asupra primatelor, cercetătorii sugerează ca oamenii să micşoreze cererea de lemn din zonele tropicale, carne de vită, ulei de palmier, cauciuc, minerale şi combustibili fosili