Home » Natură » Cercetătorii au găsit un parazit mortal, vechi de 30 de milioane de ani, care afectează şi astăzi oamenii

Publicat: 05.04.2017
Două maimuţe de acum 20-30 de milioane de ani au ajutat la producerea unei descoperiri remarcabile - primele celule sangvine de mamifer fosilizate, conservate atât de bine în chihlimbar încât parcă au fost pregătite pentru teste de laborator.

Din acest motiv, că au fost conservate extrem de bine, cercetătorii au putut găsi un tip de parazit care se mai găseşte şi astăzi, anume Babesia microti, care infectează chiar şi oamenii, conform Science Daily.

Descoperirea a fost făcută în Republica Dominicană şi a fost publicată în Journal of Medical Entomology.

George Poinar de la Oregon State University, care a fost autorul acestui studiu, susţine că „celulele fosilizate, infectate cu aceşti paraziţi, sunt uimitoare în detaliile lor. Această descoperire furnizează singura fosilă cunoscută găsită a patogenilor de tipul Babesia”.

În oameni, parazitul B. microti poate cauza babesioza, o boală cu simptome similare cu cele ale malariei şi poate fi mortală.

Poinar mai adaugă şi că „formele de viaţă pe care le găsim în chihlimbar pot releva multe despre istoria şi evoluţia bolilor cu care ne înfruntăm în prezent. Spre exemplu, acest parazit a existat milioane de ani înaintea omului şi se pare că a evoluat împreună cu primatele”.

O altă particularitate a acestor fosile este claritatea cu care aceste celule şi paraziţi au fost conservaţi în chihlimbar.

De asemenea, cele două urme negre de pe spatele parazitului prezentat în imaginea de mai sus pot sugera un comportament specific al primatelor, acela de a se îngriji reciproc – o informaţie preţioasă în alte studii care implică ecologia acestui grup de specii.

Detaliul inedit din acest chihlimbar, vechi de peste 40 de milioane de ani. Cercetătorii observă foarte rar aşa ceva