Home » Natura » Cum au reuşit dinozaurii să domine Pământul. Fenomenul produs în urmă cu 200 de milioane de ani se poate repeta şi în prezent

Autor: Oana Bujor 10.13.2017
Două dintre cele cinci extincţii masive au dus la supravieţuirea unui număr redus de specii ierbivore care s-au împrăştiat uniform de-a lungul Pământului în timp ce planeta se recupera după evenimentul dramatic. Descoperirea ar putea dezvălui informaţii pivind extincţiile masive din prezent şi modul în care speciile se vor schimba în viitor.

David J. Button, un cercetător din cadrul Muzeului de Ştiinţe Naturale din Carolina (SUA), şi colegii săi au examinat arhivele privind 900 de foisle ale speciilor de vertebrate din urmă cu 260, respectiv 175 de milioane de ani. Science Daily sugerează că două dintre extincţiie în masă au avut loc între perioada Permiană, cea Triasică şi începutul celei Jurasice

Button sugerează că modele similare ar putea provoca şi în viitor aceleaşi efecte, inclusiv pierderea biodiversităţii. ”Extincţia masivă nu reduce doar diversitatea animalelor, dar afectează şi distribuţia acestora în ecosistem,” a declarat Button. ”În timp ce speciile sunt distruse de către extincţie, zonele pe care le populau rămân goale. Astfel că în urma dispariţiei, zonele rămân populate doar de specii supravieţuitoare. Ele se reproduc şi domină zona pentru o perioadă, fapt ce conduce la un > la nivel global,” adaugă el.

Una dintre aceste specii a fost Lystrosaurul, un mamifer ierbivor cu o mărime cuprinsă între cea a câinelui şi a unui porc. Ultima extincţie de la sfârşitul perioadei Permiane a avut loc în urmă cu 252 de milioane de ani şi a permis unui nou grup să evolueze, primii dinozauri, crocodili şi speciile asemănătoare mamiferelor şi şopârlelor. ”Ultimul eveniment din Triasic, care a avut loc în urmă cu 201 milioane de ani, a distrus un grup major, dar a permis ca zona să fie dominată de dinozauri,” afirmă Button. ”Ultimul eveniment din Permian a provocat dispariţia a 90% dintre vietăţile marine şi a 70% dintre cele de pe sol, probabil acesta a fost un efect al schimbărilor climatice produse de vulcani activi. Şi extincţia din Triasic este tot asociată cu activitatea vulcanică,” explică Button.

Prin identificarea tiparelor ale acestor crize din trecut, specialiştii pot afla mai multe informaţii privind consecinţele pierderii biodiversităţii din prezent.