Home » Natura » FOTO. Există un loc care este straniu de similar cu Marte, iar savanţii au confirmat că are viaţă

Autor: Alexandru Voiculescu 02.28.2018
De-a lungul coastei vestice a Americii de Sud, există un deşert vast atât de arid încât poate fi considerat iadul pe Pământ. Asemănările izbitoare cu Marte este unul dintre aspectele interesante şi, desigur, cel mai evident. Altul, probabil şi mai interesant, a fost descoperit recent, atunci când cercetătorii au confirmat că în deşertul Atacama din Chile viaţa şi-a făcut loc. Dacă în deşertul terestru se poate, există o mare posibilitate ca viaţa să fi supravieţuit şi pe planeta vecină.

Din imagini, este imposibil să-ţi dai seama care este Marte şi care este Deşertul Atacama (vezi imaginea de mai jos). Cert este că noua descoperire hrăneşte speranţa cu privire la existenţa vieţii extraterestre.

Credit: NASA/Alessandro Airo, TU Berlin

Pentru a ilustra o imagine mai exactă despre nivelul de ariditate al deşertului terestru, trebuie menţionat doar că aici plouă o dată la câteva decenii sau chiar secole, ceea ce face din acest loc ostil cel mai apropiat ca ambianţă de condiţiile marţiene, scrie Science Alert.

„Dintotdeauna m-a fascinat să merg în locuri unde oamenii nu credeau că poate exista viaţă şi să descopăr că viaţa a reuşit cumva să reziste”, a precizat Dirk Schulze-Makuch de la Washington State University şi membru al echipei de cercetători care a realizat descoperirea. „Dacă viaţa poate persista în cel mai arid mediu de pe Pământ, există o şansă reală că se poate găsi pe Marte într-o manieră similară”.

Nu este însă prima dată când au fost detectaţi microbi în Deşertul Atacama, dar studiile anterioare au lăsat deschisă posibilitatea că orice formă de viaţă descoperită în solul nisipos este ori moartă ori vestigii ale celulelor depozitate de procesele atmosferice. De această dată, cercetătorii au găsit dovezi concludente a existenţei unei comunităţi microbiene active în solul deşertului.

La scurt timp după ce Schulze-Makuch şi colegii săi au ajuns în deşert în 2015, a început să plouă – un eveniment incredibil de rar, fiind cea mai mare ploaie din ultimii 40 de ani.

După ploaie, cercetătorii au detectat o explozie de activitate biologică în mostrele de sol prelevate din opt locuri din deşert.

Cercetătorii s-au întors în 2016 şi 2017, dar ploile nu s-au întors, iar semnele vieţii au început să dispară. Totuşi, o combinaţie de teste genomice şi analize chimice a scos la iveală că microbii au evoluat pentru a se adapta la condiţiile vitrege din solul uscat.

Coloniile de microorganisme care se află la aproximativ un metru adâncime pot supravieţui intrând într-un fel de ”stand by” metabolic pentru a rezista perioade lungi de ariditate până când va ploua din nou.

„Credem că aceste comunităţi microbiene pot hiberna timp de sute sau chiar mii de ani în condiţii foarte similare cu cele de pe Marte, iar apoi pot reveni la viaţă când plouă”, a adăugat cercetătorul.

Desigur, trebuie menţionat că Deşertul Atacama este mult mai blând ca Planeta Roşie, care este mult mai uscată şi mai rece. Chiar şi aşa, microbii vii recent descoperiţi din Atacama sunt cel mai apropiat şablon pe care îl avem pentru explorarea deşertului marţian în scopul găsirii vieţii.

Marte era cândva o planetă verde ca a noastră. Ce s-a întâmplat cu aceasta