Home » Natura » Într-o premieră paleontologică, un ou fosilizat a fost găsit într-o pasăre scrăveche ce trăia acum 110 milioane de ani

Autor: Alexandru Voiculescu 03.22.2019
Acum circa 110 milioane de ani, o pasăre de dimensiunea unei vrăbii a murit cu oul încă în corp. Acest ou, zdrobit şi aplatizat de presiune, este primul de acest fel care a fost găsit într-o pasăre fosilizată, conform relatărilor echipei de savanţi de la Key Laboratory of Vertebrate Evolution and Human Origins din Beijing din noul număr al jurnalului Nature Communications.

Fosila a fost descoperită acum 11 ani în nord-vestul Chinei. În 2018, paleontologii conduşi de Alida Bailleul s-au uitat mai atent şi au observat ceva bizar: pasărea avea un strat de ţesut neobişnuit între oasele pubiene. Examinând o piesă de ţesut sub un microscop, Bailleul a găsit că era de la un ou, scrie Science News.

Pasărea, o specie nou identificată, a fost numită Avimaia schweitzerae. Analizele care au urmat au scos la iveală mai multe surprize. Scheletul păsării conţine urme de os medular, un ţesut cu calciu care ajută la formarea cojii de ou. Este cea mai clară dovadă că păsările străvechi produceau acest ţesut în timpul reproducerii.

Cuticulul oului, stratul exterior al cojii, conţine mici sfere minerale similare cu cele din unele păsări actuale. Acestea, cu rol în protejarea embrionilor de infecţii microbiene, nu au fost văzute până acum în ouă fosilizate.

De asemenea, coaja oului are două straturi în loc de doar unul, sugerând că oul a rămas prea mult timp în abdomen. Iar straturile oului sunt extrem de subţiri. La păsările actuale, în special la cele de talie mică, acestea sunt un indicator pentru o condiţie letală în care pasărea nu se poate oua. De fapt, cercetătorii sugerează că oul rămas în corp a fost ceea ce a omorât mama.

FOTO. Păsările, dinozauri moderni? O nouă descoperire indică faptul că dinozaurii şi păsările sunt mai asemănătoare decât se credea anterior

De ce au supravieţuit păsările când dinozaurii au pierit?

O nouă fosilă explică cum cea mai mare creatură terestră a atins dimensiunile colosale