Home » Natura » Un studiu genetic scoate la iveală că istoria evoluţiei omului este chiar mai complicată decât se credea

Alexandru Voiculescu 04.20.2019
Este acceptat că oamenii moderni s-au amestecat cu rudele sale apropiate, Omul de Neanderthal şi Omul de Denisova. Dar un studiu care examinează fragmentele de ADN care provin de la aceşti hominizi şi care au ajuns în oamenii actuali care trăiesc în Asia de Sud-Est şi în Noua Guinee sugerează că bagajul genetic al acestora nu include doar o linie de denisovani, ci două, care s-au separat acum sute de mii de ani. De fapt, cercetătorii arată că o linie este atât de diferită de cealaltă încât ar putea fi considerată o nouă specie arhaică de hominid.

Descoperirile, bazate pe o nouă colecţie de date genomice realizate de coautorii studiului de la Eijkman Institute for Molecular Biology din Jakarta, Indonezia, au apărut descrise în detaliu pe 11 aprilie în jurnalul Cell. Luate împreună cu studiile anterioare – care au indicat o a treia linie a Omului de Denisova în genomurile siberienilor, amerindienilor şi est-asiaticilor actuali – dovezile „sugerează că oamenii moderni s-au amestecat cu mai multe populaţii ale denisovanilor, care era izolate geografic unele de altele pe un timp îndelungat”, au scris cercetătorii în lucrare.

Noua cercetare arată că oamenii moderni care au ieşit din Africa pentru prima dată intrau într-o lume nouă care arăta total diferit faţă de  cea de astăzi. „Obişnuiam să credem că eram doar noi – oamenii moderni – şi neanderthalienii”, a precizat Murray Cox de la Massey University din Noua Zeelandă, unul dintre autorii principali ai studiului. „Acum ştim că exista o mare diversitate a a grupurilor înrudite cu oamenii găsite pe toată planeta. Strămoşii noştri aveau mereu contact cu ei”, a adăugat acesta.

De asemenea, noile dovezi arată amestecul dintre cei din Papua Noua Guinee şi unul dintre cele două grupuri de denisovani, sugerând că acest grup a trăit aici sau pe insulele vecine. „Oamenii obişnuiau să creadă că denisovanii trăiau pe continent şi departe în nord. Lucrarea noastră arată că centrul acestei diversităţi arhaice nu era în Europa sau în nordul îngheţat, ci în Asia tropicală”, a adăugat Cox.

Echipa cercetătorului neo-zeelandez a extras haplotipuri de la 161 de genomuri de pe 14 grupuri insulare din această regiune. Analizele lor au scos la iveală că papuaşii de astăzi au sute de variante de gene de la două linii divergente de denisovani. De fapt, cercetătorii estimează că cele două grupuri au fost separate unul de celălalt acum 350.000 de ani, scrie Phys.

Momentul în care strămoşii omului s-au împerecheat şi au ocupat faimoasa peşteră Denisova