Home » Natură » Calamarii au abilitatea de a-şi modifica ARN-ul

Calamarii au abilitatea de a-şi modifica ARN-ul

Publicat: 01.04.2020
Calamarii îşi pot modifica ARN-ul din periferia celulelor, arată un studiu nou.

ARN-ul este una dintre moleculele care poate stoca informaţia genetică. În cazul nostru, al speciei Homo sapiens, genele tind să rămână neschimbate de-a lungul vieţii, acestea schimbându-se doar atunci când sunt recombinate şi transmise unei noi generaţii. Oamenii de ştiinţă de la Marine Biological Laboratory, un centru internaţional pentru studierea biologiei şi al mediului înconjurător, au descoperit că animale precum calamarii au abilitatea de a-şi schimba ARN-ul aflat la periferia celulei, notează Science Alert.

Oamenii de ştiinţă au aflat că în cazul calamarilor din specia „Doryteuthis pealeii”, ARN-ul mesager este editat în afara nucleului. Mai exact, în loc ca ARN-ul să fie modificat în neuroni, acesta este editat în axoni, aparent  acest proces permite o producere mai exactă a diferitelor proteine.

„Am crezut că toată editarea ARN s-a întâmplat în nucleu, iar apoi ARN-mesager este transportat către restul celulei”, a declarat Joshua Rosenthal, expert în genetică.

Această observaţie, deşi impresionantă, naşte o întrebare mai importantă: de ce biologia calamarilor a dezvltat un mecanism alternativ de editare şi transmitere a ARN-ului mesager. Din nefericire, oamenii de ştiinţă nu au un răspuns definitiv, totuşi, aceştia operează cu o serie de ipoteze. Dintre acestea cea care pare a fi cea mai promiţătoare explică că această producere atipică a proteinelor de către celulele sistemului nervos ar putea fi cauza inteligenţei neobişnuite a calamarilor.

„Ideea că informaţiile genetice pot fi editate în mod diferit în cadrul unei celule este nouă şi extinde ideile noastre despre modul în care un singur model de informaţii genetice poate da naştere la complexitatea spaţială”, explică cercetătorii.

Studiul a fost publicat în Nucleic Acids Research.

ADN şi ARN nu sunt singurele molecule care pot stoca informaţii genetice