Home » Natură » De ce este albastru una dintre culorile cele mai „vii” întâlnite în natură

De ce este albastru una dintre culorile cele mai „vii” întâlnite în natură

Publicat: 22.09.2020

De la penele păsărilor la coaja unor fructe, lumea naturală își arată culorile spectaculoase în diverse feluri, prin pigmenți care permit absorbția selectivă a culorii sau prin culoarea structural, adică folosirea structurilor microscopice pentru a controla reflecția luminii.

Acum, oamenii de știință au dezvoltat un model computerizat care explică de ce structurile mate cele mai „vii” din natură sunt aproape mereu albastre și verzi. Motivul este că acelea sunt limitele culorii structural din spectrul vizibil de lumină.

Noile cercetări pot ajuta la dezvoltarea de vopsele prietenoase cu mediul înconjurător

În afară de faptul că ne oferă o înțelegere mai bună asupra modului în care nuanțele cele mai aprinse de albastru și verde sunt create în lumea naturală, noile cercetări pot fi importante și pentru dezvoltarea de vopsele prietenoase cu mediul, care nu se vor estompa în timp și nu vor elibera chimicale toxice.

„Pe lângă intensitate și rezistență, o vopsea mată care folosește culoare structurală ar putea fi mult mai prietenoasă cu mediul înconjurător, pentru că pigmenții și coloranții toxici nu ar mai fi necesari”, a explicat Gianni Jacucci, fizician la Universitatea Cambridge din Marea Britanie.

„Pe lângă roșu, nuanțele de galben și portocaliu pot fi create cu greu”

Noul model computerizat, bazat pe materiale artificiale numite „photonic glasses”, arată că roșu este în afara tehnicilor din spatele culorilor structurale mate. Cu alte cuvinte, regiunea de lungime de undă din spectrul vizibil nu poate fi cu ușurință reflectată folosind tehnicile acestor structuri microscopice de suprafață.

„În urma interacțiunii complexe dintre împrăștierea individuală și cea multiplă am descoperit că pe lângă roșu, galben și portocaliu pot fi create cu greu”, a dezvăluit Silvia Vignolini, chimist la Universitatea Cambridge.

Evoluția naturii a dus la moduri diferite de a produce nuanțe de roșu

Acest lucru ar putea explica de ce nuanțele mate de roșu sunt produse cu ajutorul pigmenților în natură, și nu cu ajutorul culorilor structurale. Echipa de cercetători crede că evoluția în natură a dus la moduri diferite de a produce nuanțe de roșu, din cauza limitărilor structurale, informează Science Alert.

„Atunci când am încercat să producem artificial culori structurale pentru roșu și portocaliu, rezultatul a fost de calitate slabă, atât în termeni de saturație cât și în puritatea culorii”, a explicat Lukas Schertel, chimist la Universitatea Cambridge.

Care a fost prima culoare din Univers?

Care sunt zonele din creier care produc culorile pe care noi le vedem