Home » Natură » Studiu fără precedent. Peste 9.000 de specii de copaci așteaptă să fie descoperite

Publicat: 06.02.2022

Cercetătorii au oferit un răspuns nou, bazat pe date, la o întrebare importantă: câte specii de copaci există pe Pământ?

Grupul internațional a folosit o bază de date extinsă la nivel mondial pentru a estima că sunt cunoscute 64.100 de specii de copaci, dar din punct de vedere statistic ar trebui să existe mult mai multe.

Conform studiului publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences, cercetătorii cred că există încă 9.200 de specii de găsit, ceea ce ar face ca numărul total de specii să ajungă la 73.300.

Cercetătorilor nu le-a fost ușor să facă acest calcul. Cei 150 de oameni de știință au fost nevoiți să identifice aproape 40 de milioane de copaci pentru a crea această bază de date cuprinzătoare.

Studiul a implicat o serie de eforturi concentrate

„Cunoștințele extinse despre bogăția și diversitatea arborilor sunt cheia pentru păstrarea stabilității și funcționalității ecosistemelor”, a declarat profesorul Roberto Cazzolla Gatti, de la Universitatea din Bologna și autorul principal al studiului.

„Până astăzi, datele noastre privind zonele extinse ale planetei erau foarte limitate și se bazau pe observații pe teren și pe liste de specii care acoperă diferite zone. Aceste limitări au fost în detrimentul unei perspective globale asupra problemei”, a continuat Gatti.

Finanțarea limitată pentru un astfel de recensământ global, obstacolele logistice, problemele de pe teren și chiar problemele taxonomice, cum ar fi stabilirea apartenenței unor organisme similare la specii diferite sau nu, au însemnat că această cercetare nu a fost pentru cei slabi de inimă, scrie IFL Science.

Odată finalizată înregistrarea speciilor cunoscute, analiza statistică a fost efectuată folosind supercomputerul de la Laboratorul Forest Advanced Computing and Artificial Intelligence (FACAI) de la Universitatea Purdue din Indiana (SUA). Așa s-a ajuns la estimarea totală a copacilor și la descoperirea că aproximativ 14% din toate speciile de copaci par să fie încă nedescoperite.

Numărarea speciilor de copaci din întreaga lume este ca un puzzle

„Am combinat seturi de date individuale, venite de la persoane care au fost în păduri și au măsurat fiecare copac, într-un set de date global și masiv. Numărarea speciilor de copaci din întreaga lume este ca un puzzle cu piese răspândite în întreaga lume”, a explicat profesorul Jingjing Liang, coordonatorul GFBI Purdue-Hub.

„Noi, Global Forest Biodiversity Initiative (GFBI), am rezolvat-o împreună, ca o echipă, fiecare având contribuția lui”, a continuat Liang.

Dintre speciile necunoscute, echipa se așteaptă ca 40% să fie găsite în America de Sud, în special în două medii: „pădurile tropicale și subtropicale” și „pajiștile, savanele și tufișurile” din Amazon și Anzi. Și mai precis, 3.000 de specii vor fi rare și vor popula aceste regiuni tropicale și subtropicale care sunt pe cale de dispariție.

3.000 de specii de copaci așteaptă să fie descoperite în America de Sud

Rezultatele arată varietatea globală a copacilor la scară continentală și regională și evidențiază impactul pe care umanitatea l-a avut asupra lor.

„Aceste rezultate evidențiază vulnerabilitatea biodiversității globale a pădurilor la schimbările antropice, în special în utilizarea terenurilor și a climei, deoarece supraviețuirea taxonilor rari este amenințată în mod disproporționat de aceste presiuni”, a spus profesorul Peter B. Reich, de la Universitatea din Minnesota și coautor al studiului.

Având în vedere schimbările pe care oamenii le provoacă asupra climei globale, s-ar putea să pierdem unele dintre aceste specii înainte de a le descoperi efectiv.

Bizonii revin în România după o absență de 200 de ani

Judecătorii au decis: Vânătoare suspendată la 25 de specii de păsări

Bondarii sunt în pericol de extincţie precum albinele. Ce se va întâmpla cu planeta noastră dacă ar dispărea definitiv?

O salamandră dintr-o specie rară a stat nemişcată timp de şapte ani