Home » Natură » O nouă gaură în stratul de ozon, descoperită deasupra tropicelor. Cât de uriașă este?

Publicat: 08.07.2022

O nouă gaură în stratul de ozon a fost detectată deasupra regiunilor tropicale ale Pământului, iar aceasta rămâne deschisă pe tot parcursul anului, ceea ce, potrivit cercetătorilor care au făcut această descoperire, reprezintă „o mare îngrijorare globală”.

Potrivit modelelor climatologilor, care sunt de obicei capabile să prevadă astfel de fenomene, se crede că gaura este deschisă încă din anii 1980.

Gaura în stratul de ozon de la tropice a fost descoperită cu ajutorul unei combinații de date de observație și de modele de reacție electronică condusă de raze cosmice, care, împreună, au descoperit mecanisme fizice deasupra tropicelor care reflectă condițiile din gaura de ozon de la polul Antarcticii.

Găurile de ozon sunt definite ca fiind o zonă în care pierderea de O3 (trioxigen, o moleculă anorganică) este cu cel puțin 25% mai mare decât cea observată în atmosfera înconjurătoare. Acestea reprezintă o amenințare pentru sănătatea umană, deoarece cresc nivelul radiațiilor ultraviolete la suprafața Pământului, expunerea la care poate crește riscul de a dezvolta cancer de piele, printre alte afecțiuni de sănătate, scrie IFL Science.

„Reprezintă o mare îngrijorare la nivel mondial”

Această ultimă gaură de ozon, raportată în jurnalul AIP Advances, ar fi de șapte ori mai mare decât gaura de ozon din Antarctica. Situată deasupra tropicelor, aceasta expune un volum mare din populația globală la un risc crescut de a dezvolta boli.

„Tropicele constituie jumătate din suprafața planetei și găzduiesc aproximativ jumătate din populația lumii”, a declarat Qing-Bin Lu, cercetător la Universitatea din Waterloo și autor al lucrării. „Existența găurii din zonele tropicale poate provoca o mare îngrijorare la nivel mondial”.

Încă de la mijlocul anilor 1970, oamenii de știință au fost conștienți de rolul substanțelor chimice industriale de origine umană în epuizarea stratului de ozon.

Ca atare, substanțe chimice precum clorofluorocarburile (CFC, principalul vinovat) au fost interzise. Din păcate, efectele lor asupra stratului de ozon par să fi dăinuit.

Gaura de deasupra tropicelor diferă de cea din Antarctica

Gaura de deasupra tropicelor diferă de cea de deasupra Antarcticii nu doar prin dimensiunea sa enormă, ci și prin rezistența sa sezonieră. Gaura de ozon din Antarctica are un ciclu sezonier, pierzând cel mai mult O3 în septembrie și octombrie, dar acesta se reface ulterior înainte ca ciclul să înceapă din nou.

În schimb, gaura de ozon de la tropice rezistă pe tot parcursul anotimpurilor, ceea ce înseamnă că cei care se află sub ea riscă să fie expuși la niveluri mai mari de radiații UV pe tot parcursul anului.

„Reducerea stratului de ozon poate duce la creșterea radiațiilor UV la nivelul solului, ceea ce poate crește riscul de cancer de piele și cataractă la oameni, precum și la slăbirea sistemului imunitar uman, la scăderea productivității agricole și la afectarea negativă a organismelor și ecosistemelor acvatice sensibile”, a declarat Lu.

„Descoperirea impune continuarea studiilor atente privind epuizarea stratului de ozon, modificarea radiațiilor UV, creșterea riscului de cancer și alte efecte negative asupra sănătății și ecosistemelor din regiunile tropicale.”

Turismul spaţial ar putea anula eforturile de reparare a stratului de ozon

Ozonul încălzește planeta mai mult decât am fi crezut. Ce rol are gazul în schimbarea climatică?

Studiu îngrijorător. Ozonul ar putea încălzi planeta mai mult decât se credea inițial