Home » Stiinta » Oamenii de ştiinţă au crescut un picior de dinozaur la o GĂINĂ, într-un experiment BIZAR de ”evoluţie inversă”.FOTO+VIDEO

Marina Manastîrlî 03.15.2016
Cercetătorii din Chile au descoperit o modalitate de a reînvia trăsăturile preistorice ale dinozaurilor.
Într-un experiment de „evoluţie inversă”, cercetătorii au modificat genele puilor moderni pentru a creşte piciorul unui dinozaur.

Aceşti strămoşi ai păsărilor au avut o fibulă în formă de tub, care se întindea până la gleznă. Prin evoluţie, fibula s-a scurtat, devenind extrem de asemănătoare cu fibula scurtă a păsărilor de astăzi.

Fibula este osul exterior, din partea inferioară a piciorului, care a evoluat la păsări, de-a lungul timpului. A ajuns să fie mai scurt decât tibia şi nu se mai conectează cu glezna. În etapa embrionară, a fost remarcat faptul că păsările dezvoltă mai întâi o fibulă tubulară cum ar fi cea observată la dinozauri. În proces de dezvoltare, osul devine asemănător cu o aşchie şi creşte lângă tibie.

Pentru a înţelege această transformare, cercetătorul brazilian Joâo Botelho a inversat procesul evolutiv. În mod normal, tubul osului creşte mai repede decât vârfurile, stopând diviziunea celulară.

Dar, în experimentele de la Universitatea din Chile, în laboratorul lui Alexander Vargas, Botelho a constatat că vârful inferior al osului a fost activ în dezvoltarea timpurie, iar după aceasta a încetetat diviziunea şi creşterea celulară.

Sursa foto: Universitatea din Chile

Pentru a ajunge la forma osului asemănătoare celui de dinozaur, cercetătorul a inhibat gena de maturizare numită Indian Hedgehog. După această intevenţie, puii de găină şi-au menţinut peroneul tubular, care a rămas mult timp conectat cu glezna, precum osul dinozaurului.

Cercetătorii sugerează că maturizarea timpurie, cea care duce la oprirea creşterii fibulei, se întâmplă din cauza unui os din apropierea gleznei numit calcaneu.

La păsări, acest os presează capătul inferior al fibulei. În timp ce calcaneul şi fibula se desprind în cele din urmă într-un scenariu normal, cele două oase au rămas împreună la puii de găină care au fost folosiţi pentru experimentul evoluţiei reversibile.

La puii cu picioare de dinozaur, cercetătorul a constatat că tibia era mult mai scurtă decât este normal, sugerând că conexiunea dintre peroneu şi gleznă creşte osul de la fibulă. Cercetătorii spun că rezultatele sunt în concordanţă cu modelele evolutive demonstrate în studiile fosilelor.

„Experimentele sunt concentrate pe trăsăturile unice dintre specii, cu scopul de a testa ipotezele specifice. Pe lângă faptul că noi ştim foarte multe despre evoluţia păsărilor, de asemenea, cunoaştem şi despre relaţia dintre dinozauri şi păsări, care este bine documentată de către registrul fosilelor”, a declarat Vargas.

Aceasta nu este prima dată când Botelho demonstrează trăsături similare între pui şi dinozauri.

Doi paleontologi amatori au descoperit cea mai mare captură de echinoderme din Jurasic din Regatul Unit