Home » Știință » O echipă de cercetători americani a AFLAT originea metalelor preţioase. De unde ar putea proveni acestea

Publicat: 24.05.2016
Teoria se bazează pe descoperirea unei galaxii aflate în apropierea planetei noastre.
De peste şase decenii, cercetătorii încearcă să explice, prin intermediul unor metode ştiinţifice, originea unora dintre cele mai preţioase metale de pe Pământ, printre care  aurul, argintul şi platina. Acestea mai sunt cunoscute şi sub denumirea de ,,r-process elements” şi se formează numai cu ajutorul unei cantităţi imense de energie. Până de curând, nimeni nu a putut explica modul în care aceste elemente au apărut în Univers, însă descoperirea unei galaxii pitice foarte vechi, denumită ,,Reticulum II”, ar putea elucida acest mister.

Aflată la aproximativ 98.000 de ani lumină faţă de Terra, galaxia pitică este una dintre cele mai apropiate structuri faţă de planeta noastră găsite vreodată. Ea este considerată a fi unul dintre cei mai buni candidaţi pentru detectarea materiei întunecate, iar acum se pare că ar fi, de asemenea, cel mai potrivit loc pentru a căuta originea metalelor preţioase .

Analizând lumina emisă de unele dintre cele mai strălucitoare stele din galaxie, cu ajutorul telescoapelor Magellan de la Observatorul Las Campanas din Chile, fizicianul Anna Frebel şi echipa sa de cercetare au stabilit că structurile conţineau cantităţi masive de elemente r-process. De asemenea, specialiştii au concluzionat că aceste elemente nu se puteau produce autonom.

Numele de ,,elemente r-process” a fost dat de fizicienii Hans Suess şi Harold Urey şi desemnează sistemul ,,rapid neutron-capture” (,,captare rapidă de neutroni”), care se consideră că stă la baza creării unor elemente chimice cum ar fi aurul, uraniul sau plumbul.

În anul 1957, cei doi cercetători americani demonstrau că, pentru ca astfel de elemente să poată fi produse, este nevoie ca, într-un loc din Univers, să aibă loc o aşa-numită ,,captare rapidă de neutroni”. Specialiştii sugerau atunci că într-o astfel de zonă trebuie să existe condiţii extreme şi cantităţi imense de neutroni, care se pot forma, cel mai probabil, în timpul exploziilor unor stele gigantice sau al fuziunilor unor stele neutronice – cele mai dense stele din cosmos. Chiar dacă această teorie părea destul de plauzibilă la acea vreme, experţii nu au reuşit să găsească dovezi, cu ajutorul cărora să o poată demonstra.

Echipa de experţi susţine că elementele de tip ,,r-process” au apărut în urma exploziilor unor stele neutronice existente în galaxii pitice. Cercetătorii spun că, după ce s-au format, metalele au ajuns în compoziţia unor asteroizi, care, la un moment dat, au intrat în coliziune cu planeta noastră .

,,Trebuie ştiut faptul că aurul ajuns pe Pământ s-a infiltrat în interiorul planetei, deoarece scoarţa terestră nu era încă pe deplin solidificată. Tot aurul existent în apropierea suprafeţei terestre provine din timpul impacturilor unor asteroizi”, a declarat astronomul Enrico Ramirez-Ruiz (Universitatea din California), într-un interviu acordat pentru The Kavli Foundation.

,,Aşa cum am mai spus până acum, aurul nu a fost produs în asteroizi, ci, cel mai probabil, a apărut în timpul fuziunii unor stele neutronice. Apoi, elementul chimic s-a amestecat în norii de gaz şi praf, din care sunt formaţi asteroizii şi planetele. În cele din urmă, aurul a fost transportat pe Pământ”, a adăugat un alt membru al echipei de cercetare, fizicianul Anna Frebbel (MIT).

Sursa: livescience.com

Vă mai recomandăm şi: Astronomii americani au descoperit noi dovezi privind posibilitatea ca unul dintre sateliţii lui Jupiter să susţină viaţa – VIDEO

Călătoriile în timp ar putea fi posibile în curând. Soluţia găsită de fizicienii chinezi

Fizicienii irlandezi au descoperit o nouă formă de lumină care va revoluţiona telecomunicaţiile- VIDEO

O nouă specie de furnică, numită după Lord Voldemort din seria Harry Potter
Alexander Fleming, inventatorul penicilinei. „Penicilina a zăcut pe un raft timp de zece ani, în timp ce eu am fost numit șarlatan”
Iată cele mai căutate trăsături la un partener, potrivit științei
Tipul de personalitate prezice cine este sau nu fericit, dar și cine este într-o relație
Test de cultură generală. Cine a calculat viteza luminii?
A fost descoperită cea mai masivă gaură neagră stelară din galaxie
Anunțul meteorologilor ANM! Vremea se răcește și revin ploile
Cercetătorii au descoperit de ce urșii panda au probleme cu reproducerea
Președintele Franței a spus că „există un plan B și C” pentru Jocurile Olimpice
Ziua în care a fost creat unul dintre cele mai puternice droguri psihedelice: „Într-o stare ca de vis, am perceput imagini fantastice”
Guvernul Greciei vrea să ofere tururi private de 5.000 de euro la Acropole
Prietenia neașteptată dintre o coțofană și un câine a stârnit o amplă dezbatere în Australia
Maratonistul Marius Kimutai a primit interdicție de trei ani pentru dopaj
Al patrulea eveniment global de albire a coralilor din ultimii 30 de ani
Coliziunile dintre stele lasă în urmă supraviețuitori ciudați, au descoperit astronomii
Creaturi nemaivăzute, descoperite în apele din jurul Insulei Paștelui
Care au fost cei mai buni prieteni ai omului înaintea câinilor?
Care sunt trăsăturile de personalitate ce cresc riscul de depresie?