Home » Știință » Cercetătorii au găsit o asemănare uimitoare între atmosfera Terrei şi atmosfera lui Marte

Publicat: 13.04.2017
Proiectul MAVEN al NASA a făcut o nouă descoperire conform căreia în atmosfera superioară marţiană există ioni de metal, atomi încărcaţi electronic. Aceştia pot indica ocurenţa anumitor procese în atmosfera superioară (ionosferă) care poate avea similarităţi cu ionosfera Pământului.

Conform Science Daily, Joseph Grebowsky, cercetător NASA, susţine că „MAVEN a făcut pentru prima dată o detectare directă a prezenţei permanente a ionilor de metal în ionosfera unei alte planete decât Pământul”.

Acesta mai adaugă şi că „deoarece ionii de metal au viaţă lungă şi sunt transportaţi departe de regiunea lor de origine de vânturi şi câmpuri electrice, sunt utilizaţi pentru indicarea mişcării în ionosferă, similar cu modul în care folosim o frunză pentru a vedea în ce direcţie bate vântul”.

MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile Evolution Mission) explorează atmosfera superioară a planetei roşii pentru a înţelege cum planeta şi-a pierdut majoritatea atmosferei, transformând-o dintr-o planetă care ar fi putut susţine viaţa într-un deşert rece care este astăzi, iar ionosfera este o parte esenţială în înţelegerea procesului de pierdere a atmosferei.

În ultimii doi ani, MAVEN a detectat ioni de fier, magneziu şi sodiu în straturile superioare ale atmosferei, oferind certitudinea că aceşti ioni sunt o trăsătură permanentă.

„Ne oferă un termen de comparaţie cu Terra”

Aceste elemente din ionosferă apar ca urmare a bombardamentelor cu meteoriţi, aceştia fiind vaporizaţi la contactul cu atmosfera şi transformaţi în ioni de metal. De aceea, este posibil ca şi alte planete şi alţi sateliţi naturali să aibă în componenţa atmosferei superioare aceşti ioni. În acest sens, există dovezi indirecte, pentru că transmisiile care au menirea de a explora alte planete au întreruperi şi interferenţe despre care se crede că sunt cauzate de ionosferă.

De asemenea, echipa a observat că ionii de metal se comportă diferit pe Marte decât se comportă pe Terra. Pământul este înconjurat de un câmp magnetic care este generat de nucleul său, iar acesta, împreună cu vânturile ionosferice, face ca ionii de metal să se organizeze în straturi. Totuşi, Marte are un câmp magnetic cel mult remanent, care se găseşte doar în anumite zone ale crustei.

Mai mult decât atât, cercetarea de faţă are şi alte aplicaţii. Spre exemplu, este neclar dacă ionii de metal pot afecta formarea sau comportamentul norilor de altitudine înaltă. De asemenea, înţelegerea detaliată a ionilor meteoritici în medii diferite de ale Terrei va fi utilă pentru a efectua previziuni mai exacte ale consecinţelor impacturilor cu meteoriţi în atmosfere extraterestre. În acest sens, Grebowsky dezvăluie că „observarea ionilor de metal pe altă planetă ne oferă un termen de comparaţie cu Terra pentru a înţelege mai bine ionosfera şi chimia atmosferei”.

Marte era cândva o planetă verde ca a noastră. Ce s-a întâmplat cu aceasta

Cercetătorii au găsit dovezi conform cărora pe Marte au fost 2 miliarde de ani de activitate vulcanică

Două studii arată că unele organisme de pe Terra pot supravieţui pe Marte

Organismele terestre pot supravieţui cel puţin 34 de zile pe Marte

Test de cultură generală. Ce înseamnă SOS?
O predicție extraordinară a lui Albert Einstein despre găurile negre a fost confirmată
O structură gigantică ascunsă în adâncurile spațiului pune la încercare înțelegerea Universului
O fetiță de doar 6 luni a primit un transplant rar de plămâni
Comerțul „arme contra petrol” dintre Rusia și Coreea de Nord, lovit de noi sancțiuni
Platforma Temu din China, acuzată că folosește practici ilegale
Mai bine de trei veacuri de când „Lorenzo de Medici” al României îi îndruma pe moldoveni să lupte împotriva otomanilor
Vaccinarea împotriva HPV a prevenit 90% dintre cazurile de cancer de col uterin
Singurul oraș din România în competiția pentru titlul de Capitală Verde Europeană
Cum vor măicuțele de la Notre-Dame-des-Neiges să-și salveze mănăstirea?